Özdemir, Burhanettin; Siirt Universitesi; İlhan Beyaztaş, Dilek; Erzincan Üniversitesi, İlköğretim Bölümü
Açıklama:
Bu çalışmanınamacı, ölçme ve değerlendirme sürecinde kullanılan sınav türleri bağlamında;öğrencilerin sınava hazırlanma sürecinde benimsemiş oldukları öğrenmeyaklaşımlarının (derinlemesine, yüzeysel ve stratejik) ve bu yaklaşımlarınbenimsenmesine neden olan faktörlerin neler olduğu tespit etmektir. Çalışmanitel bir araştırma olup, veri analizinde içerik analizi tekniğikullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2016-2017 yılı güz döneminde,Sınıf Eğitimi Anabilim Dalı’nda 3. ve 4. sınıfta okumakta ve gönüllü olan 121(73 kız (%60,3), 48 erkek (%39,6)) öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma sonucundaöğrencilerin; çoktan seçmeli sınavlarda ve klasik sınavlarda bilgi düzeyindesoru sorulduğunda ezber ve tekrar odaklı olarak yüzeysel öğrenme yaklaşımınıkullandıkları tespit edilmiştir. Ayrıca, çoktan seçmeli sınavlarda, D-Y veeşleştirme türü sınavlarda cevapları gördüklerinde hatırladıkları ya da şansbaşarısı nedeniyle soruları cevaplayabildikleri için yüzeysel öğrenmeyaklaşımını kullandıklarını ifade etmişlerdir. Öğretmenlerin yoruma dayalı sorusorması ve sınavın sayısal bir derse ait olması durumunda ise öğrencilerinkonunun mantığını anlamak için derinlemesine öğrenme yaklaşımını kullandıklarıtespit edilmiştir. Sonuç olarak, öğretmenlerin sınav hazırlama ve değerlendirmesürecindeki tutum ve davranışlarının, sınav türünün, dersin kapsamının vedersin sözel veya sayısal olmasının öğrencilerin sınava hazırlanma sürecindebenimsedikleri öğrenme yaklaşımları üzerinde etkisi olduğu söylenebilir.