Disasters cover allthe events that damage both humans and their living environment. The disasters whichstem from nature are called natural disasters while those which stem from humankind,are called human disasters. Since humans constantly encounter such events at differenttimes, places and in different forms, it is inevitable that they will be affectedby them. Thus, one wonders what people understand the concept of disaster tobe. The aim of this study is to identify the students from all the education levelswho perceive the concept of disaster and to detect the differences within theseperceptions. The study sample consists of 160 students at the level of preschool,primary, secondary, high school, graduate and master studies in Kırşehir duringthe 2016-2017 academic year. Since the students are thought to reach a specificage and intelligence growth at the final level of each education stage, the participantswere selected from the final levels of each education stage. The study was designedusing the purposive sampling method and as a qualitative research making use oflongitudinal research since it aims to determine how the concept of disaster isperceived at each education level. To determine students’ opinions, a semi-structuredinterview form which includes two open-ended questions was used, and the validityand reliability studies of the form was conducted with experts opinions. Duringthe interviews, the students were asked “What is a disaster?” and “Can you giveexamples of disasters?” n the evaluation of the obtained data, descriptive analysisand content analysis methods were used. According to the results of the analysisobtained from the research; It was determined that the students understood the disasterconcept mostly wrongly or incompletely.
Afet, insanlara veonların yaşam alanlarına zarar veren bütün olaylardır. Bu olaylardan kaynağınıdoğadan alanlara doğal afet, insandan alanlara ise beşeri afet denilmektedir.İnsanlar sürekli olarak farklı zaman, mekân ve şekillerde bu tür olaylarlakarşılaştığı için bu oluşumlardan zarar görmesi kaçınılmaz bir durumdur. Halböyle olunca afet kavramından bireylerin ne anladıkları da merak edilmektedir. Buçalışmanın amacı afet kavramının, örgün eğitimin bütün kademelerinde öğrenimgören öğrenciler tarafından nasıl algılandığı ve kavramda ne gibi değişikliklerolduğunu tespit etmektir. Araştırmanın çalışma grubunu 2016–2017eğitim-öğretim yılında Kırşehir ilinde Milli Eğitime bağlı anaokulu, ilkokul,ortaokul, lise ve lisans düzeyinde eğitim alan 160 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma, öğrencilerin belirli bir yaş vezeka olgunluğuna eriştiği öngörüldüğünden eğitimin her kademesinin sonbasamağında uygulanması esas alınarak amaçsal örnekleme yönteminin, herkademede afet kavramının nasıl algılandığının belirlenmesi için ise boylamsalaraştırma yönteminin kullanıldığı nitel bir çalışma olarak planlanmıştır. Öğrencileringörüşlerini belirlemek amacıyla iki açık uçlu sorulardan oluşan yarıyapılandırılmış mülakat formu oluşturulmuş ve formun geçerlik ve güvenirliğiuzman görüşü alınarak sağlanmıştır. Yapılanmülakatla, öğrencilere “afet nedir?” ve “afetlere örnekler veriniz” sorularısorulmuştur. Verilerin değerlendirilmesinde, betimsel analiz ve içerik analizyöntemlerinden yararlanılmıştır. Araştırmadan elde edilen verilerin analizsonuçlarına göre; öğrencilerin afet kavramını çoğunlukla yanlış veya eksikanladıkları tespit edilmiştir.