Maltreatmenttowards animals is one of the major problems that often arise. Although it isimportant to enact prohibitive and preventive measures on this issue, educationfrom the early years is one of the main measures to increasesocial sensitivity. The fact that children encounter with stray animals inTurkey can be used as an opportunity for education about animals, which isintegral to environmental education. In this sense, inquiring about strayanimals with children can increase their social sensitivity and awarenessbecause this topic provideschildren with concrete experiences and it is closely relatedto their daily life. In this study, a project on stray animals was describedconducted with preschool children using the project approach. The study tookplace in a kindergarten classroom of an elementary school for 11 weeks, once aweek. Participants of the study included 14 preschool children and two teachercandidates under the guidance of an academic advisor. The classroom teacheralso supported teacher candidates during the project work and the candidatesobserved and documented the learning process using photos, notes, andchildren’s representational artifacts. Based on the observations during thelearning process and the documentation, it has been concluded that preschoolchildren’s social sensitivity and awareness towards stray animals weredeveloped and their development was supported in multiple ways with the projectwork.
Hayvanlara yönelik kötü muamele sıklıklagündeme gelen önemli sorunlardan biridir. Bu konuda caydırıcı ve önleyicidüzenlemelere gidilmesi önemli olmakla birlikte alınacak tedbirlerin başındaerken yıllardan itibaren eğitim gelmektedir. Türkiye’de çocukların sokak hayvanları ile karşılaşmalarıçevre eğitiminin bir parçası olan hayvanlar konusunda eğitim için bir fırsatolarak değerlendirilebilir. Bu bağlamda, çocuklara somut yaşantılar sunabilecek ve gündelik hayatları ile ilişkiliolan sokak hayvanları konusunda çocuklarla yapılacak bir araştırma, onlarınsosyal duyarlılıklarını ve hayvanlara yönelik farkındalıklarını artıracaktır. Buçalışmada proje yaklaşımına başvurularak okulöncesi dönem çocukları ileyürütülen sokak hayvanları konulu bir proje betimlenmiştir. Proje çalışması resmibir ilkokulun anasınıfında, haftada bir gün toplam 11 hafta sürmüştür.Çalışmaya bir öğretim üyesi rehberliğinde iki öğretmen adayı ve anasınıfınadevam eden 14 çocuk katılmıştır. Sınıf öğretmeninin de destek verdiği projeçalışması boyunca öğretmenler öğrenme sürecini, fotoğraf çekimi ve yazılınotlar alarak gözlemiş ve belgelemişlerdir. Çocukların temsil ürünleri dedeğerlendirmede kullanılmıştır. Öğrenme sürecinde yapılan gözlemler vebelgelemeye dayalı olarak çocukların gelişimlerinin proje çalışmalarında çokyönlü olarak desteklendiği ve sokak hayvanlarına yönelik farkındalıklarının vesosyal duyarlıklarının geliştirildiği sonucuna ulaşılmıştır.