KILIÇ, Zeynep; DEĞİRMENCİ, Şeyma; ÜNSAL, Fatma Özge; MARMARA ÜNİVERSİTESİ; UYANIK BALAT, Gülden; MARMARA ÜNİVERSİTESİ
Açıklama:
Kitaplar, çocuklarıngerçek dünya ile bağ kurmasını sağlayan araçlardan birisidir. İyi kurgulanmış,uygun görsellerle bezenmiş, kaliteli resimli çocuk kitapları, çocukların sadeceeğlenceli zaman geçirmesini sağlamakla kalmayıp, tüm gelişim alanlarının daolumlu yönde desteklenmesini sağlayabilmektedir. Resimli çocuk kitaplarınıneğitici ve öğretici yönlerinin dikkate alındığı bu çalışmada; okul öncesi dönemçocuklarına yönelik resimli çocuk kitaplarında yer alan temel kavramlarınincelenmesi ve bu temel kavramlar arasında fen kavramlarının hangi sıklıkta yeraldığının belirlenmesi amaçlanmaktadır. Araştırmanın çalışma grubunu, ağırlıklı olarakİstanbul ve Ankara illerindeki yayınevlerinde yayınlanmış olan ve İstanbul ili,Anadolu ve Avrupa yakalarında bulunan, çocuk kitabevlerinden rastgele olarakseçilmiş, okul öncesi dönem çocuklarına yönelik 200 resimli çocuk kitabıoluşturmaktadır. Döküman analizinedayalı nitel bir araştırma olan bu çalışmanın verilerinin toplanmasındaaraştırmacılar tarafından geliştirilen “Temel Kavramlar Kontrol Listesi” ve“Kitap Künye Formu” kullanılmıştır. Araştırmanın verileri, Temmuz – Ağustos 2016 aylarında, üçaraştırmacı tarafından toplanmış olup verilerin değerlendirilmesinde,betimleyici analizlerden frekans analizi uygulanmıştır. Sonuç olarak; resimli çocuk kitaplarının kaçyaş grubuna yönelik olduğuna dair bilginin kitapların çoğunda yer almadığı;incelenen kitapların geneline bakıldığında bu kitaplarda temel kavramların çokfazla yer almadığı; yabancı yazarların okuma ve fen – matematik kavramlarınıyerli yazarlardan daha çok kullandıkları belirlenmiştir.