DSpace@MAKÜ

CLASSIFICATION OF LESSONS IN POSTGRADUATE MUSIC EDUCATION PROGRAMS ACCORDING TO ACADEMIC OPINION

Show simple item record

dc.creator NACAKCI, Zeki
dc.creator DALKIRAN, Esra
dc.creator SAĞER, Turan
dc.date 2020-10-17T00:00:00Z
dc.date.accessioned 2020-10-19T09:04:38Z
dc.date.available 2020-10-19T09:04:38Z
dc.identifier https://dergipark.org.tr/tr/pub/maeuefd/issue/57315/651602
dc.identifier
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/11672/3486
dc.description In Turkey today, postgraduate programs include 10 doctorate and 17 master’s programs in the music education field. Among these programs, there is variety in terms of elements like AKTS, credit, different lessons with similar content, mandatory or elective lessons. The aim of the study is the classify and analyze the postgraduate music education programs in Turkey in line with the views of academics to recommend a holistic structural model for the postgraduate education process. The research has descriptive qualities with opinions from 71 lecturers in relevant departments used for data collection. Data collected with semi-structured interview forms were analyzed with content analysis. The research results identified that programs contained many lessons with similar names and contents, that these lessons need to be simplified, and that standards should be used for targets between programs in different universities. The study recommends that the “Music Education Postgraduate Programs” enter a restructuring process, that lessons in programs be classified according to area determined by aims, outcomes and content, and that a structure be created where students have to take at least one lesson from each area.
dc.description Ülkemizde günümüz itibariyle müzik eğitimi alanındaki lisansüstü programlar, 10 doktora ve 17 yüksek lisans programı olarak yürütülmektedir. Bu programlar kendi içerisinde de AKTS, Kredi, benzer içeriklerde farklı ders isimleri, zorunlu veya seçmeli ders gibi unsurlar bakımından çeşitlilik göstermektedir. Çalışmanın amacı; ülkemizde lisansüstü müzik eğitimi programını akademisyen görüşleri doğrultusunda sınıflandırıp analiz ederek, lisansüstü eğitim sürecine bütünleşik bir yapı modeli önermektir. Araştırma, betimsel nitelikte olup, verilerin toplanılmasında ilgili Anabilim Dallarında görev yapan 71 öğretim üyesinin görüşlerinden yararlanılmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanan veriler içerik analizi ile çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda, programlarda birbirine ismen ve içeriksel olarak benzeyen çok sayıda ders olduğu, bu derslerde sadeleştirilme yapılması gerektiği, farklı üniversitelerdeki programlar arasında amaçsal anlamda standartta gidilmesi gerektiği saptanmıştır. Çalışmada, “Müzik Eğitimi Lisansüstü Programlarının” yeniden yapılanma sürecine girmesi, programdaki derslerin amaçları, kazanımları ve içerikleri doğrultusunda belirlenen alanlara göre sınıflandırılması ve öğrencilerin her alandan en az bir dersi zorunlu olarak alacağı bir yapı oluşturulması önerilmektedir.
dc.format application/pdf
dc.language tr
dc.publisher Mehmet Akif Ersoy University
dc.publisher Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
dc.relation https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/863326
dc.source Issue: 56 362-384 en-US
dc.source 1302-8944
dc.source Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi
dc.subject Postgraduate,Music Education,Program,Classification,Model
dc.subject Lisansüstü,Müzik Eğitimi,program,sınıflama,model
dc.title CLASSIFICATION OF LESSONS IN POSTGRADUATE MUSIC EDUCATION PROGRAMS ACCORDING TO ACADEMIC OPINION en-US
dc.title AKADEMİSYEN GÖRÜŞLERİ DOĞRULTUSUNDA SINIFLANDIRILAN MÜZİK EĞİTİMİ LİSANSÜSTÜ DERSLERİNE YÖNELİK BÜTÜNLEŞİK BİR YAPI MODELİ ÖRNEĞİ tr-TR
dc.type info:eu-repo/semantics/article


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account