It is aimed to investigate the relationship betweenthe self-differentiation, altruism, internal-external locus of control, andpositive-negative emotion levels in university students in this study. Thestudy group of the research constitutes of the 317 university students, 196females and 121 males, who were studying at Faculty of Education in UşakUniversity in 2018-2019 academic years and who voluntarily agreed toparticipate in the research. The Self-Differentiation Scale (SDS) was used tomeasure the levels of self-differentiation levels of the participants, theRotter's Internal-External Locus of Control Scale (RIELCS) was used todetermine the locus of control; and the Altruism Scale (AS) was used to measuretheir altruism levels and the Positive and Negative Emotion Scale (PNES) wasused to measure their positive and negative emotion levels. The stepwiseregression analysis was performed to determine to what extent the independentvariables predicted self-differentiation. It was found that the altruism andall dimensions and sub-dimensions of positive and negative emotionssignificantly predicted the self-differentiation. It was determined that theinternal and external locus of control of the university students did not haveany effect on the differentiation of self except for the chance andinterpersonal external control sub-dimension.
Bu çalışmada, üniversite öğrencilerininbenlik ayrımlaşması, özgecilik, iç-dış kontrol odağı ve pozitif-negatif duygudüzeyleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi amaçlanmaktadır. Araştırmanın örneklemi,2018-2019 eğitim-öğretim yılında, Uşak Üniversitesi, Eğitim Fakültesi’ninçeşitli bölümlerinde öğrenim görmekte olan ve araştırmaya gönüllü olarakkatılmayı kabul eden 196’sı kız (%61,8), 121’i erkek (%38,2) olmak toplam 317üniversite öğrencisinden oluşmaktadır. Katılımcıların benlik ayrımlaşması düzeyleriniölçmek amacıyla “Benlik Ayrımlaşması Ölçeği” (BAÖ), kontrol odağını belirlemekamacıyla “Rotter’in İç-Dış Kontrol Odağı Ölçeği (RİDKOÖ), özgecilik düzeyleriniölçmek amacıyla “Özgecilik Ölçeği” (ÖÖ) ve pozitif ve negatif duyguyu ölçmek amacıyla “Pozitif ve Negatif DuyguÖlçeği” (PNDÖ) kullanılmıştır. Bağımsız değişkenlerin benlik ayrımlaşmasını açıklamadüzeyini belirlemek amacıyla aşamalı regresyon analizi yapılmıştır. Özgeciliğinve pozitif ve negatif duyguların tüm boyutları birlikte alt boyutlarınınbirlikte benlik farklılaşmasını istatistiksel olarak anlamlı şekilde yordadığıgörülmüştür. Üniversite öğrencilerinin iç ve dış kontrol odağının şans vekişiler arası dış kontrol alt boyutu dışında benliğe ilişkin farklılaşmada biretkisinin olmadığını tespit edilmiştir. Elde edilen bulgular, alan yazın kapsamındatartışılmış ve çeşitli önerilerde bulunulmuştur.