The aim of this study is to examine educationmanagers' and teachers' perceptions towards academician concept throughmetaphors. The study group consisted of 232 teachers and 34 education managersdetermined according to convenience sampling method. In the data collectionprocess, a form was designed such as "Academician is like ..., because..." and were administered by online to participants. The study wasdesigned by phenomenology which is one of the qualitative research methods andthe data were analyzed by content analysis. Metaphors were grouped under 5positive conceptual categories as “researcher, light source, guide, informationtreasure and building block. While education managers used the "light andsun" metaphors, teachers used “light and researcher" metaphors. Education managers positivelystated that academicians were “light sources", teachers also emphasizedthat academicians were “researcher”. Onthe other hand, 6 negative conceptual categories such as “self-righteous,slave, non-honey bee, parasite, asocial, get things done” were createdaccording to the explanations. When expressing negative thoughts about theacademician, education managers used metaphors that "mole, wasp, octopus,forget their families". Teachers mostly focused on metaphors of “smartaleck, cocky/egoist and copycat”. Education managers negatively referred to the“asocial” aspect of academics. Teachers emphasized the "self-righteous”aspect. Moreover, two-way (positive / negative) metaphors such as “spouse,cactus, carbon" and 6 metaphors that do not fall into any category werecreated by the teachers alone.
Araştırmanın amacı, eğitimyöneticileri ve öğretmenlerin akademisyen kavramına ilişkin algılarınametaforlar aracılığı ile ulaşmaktır. Ulaşılabilir örnekleme yöntemine görebelirlenen 232 öğretmen ve 34 eğitim yöneticisi araştırmanın çalışma grubunuoluşturmaktadır. Veri toplama aşamasında “Akademisyen …. gibidir, çünkü …..”şeklinde bir form oluşturulmuş veçevrimiçi olarak uygulanmıştır. Araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden biriolan olgubilim deseninde kurgulanmış ve veriler içerik analizi ile analizedilmiştir. Metaforlar, yapılan açıklamalar dikkate alınarak “araştırmacı, ışıkkaynağı, rehber, bilgi hazinesi ve yapı taşı” şeklinde 5 olumlu kavramsalkategori altında toplanmıştır. Eğitim yöneticileri en fazla “ışık ve güneş”metaforunu kullanırken öğretmenler de en çok “ışık ve araştırmacı”metaforlarını kullanmıştır. Eğitim yöneticileri olumlu olarak akademisyenlerin“ışık kaynağı” olma yönüne; öğretmenler ise “araştırmacı” yönüne vurguyapmıştır. Diğer taraftan yapılan açıklamalara göre “kendini beğenmiş, köle,bal yapmayan arı, parazit, asosyal, iş bitirici” şeklinde 6 olumsuz kavramsalkategori oluşturulmuştur. Akademisyen hakkındaki olumsuz düşünceler ifadeedilirken, eğitim yöneticileri “köstebek, eşek arısı, ahtapot ve ailesiniunutan” metaforlarını kullanmıştır. Öğretmenler ise en fazla “çokbilmiş,ukala/egoist ve kopyacı” metaforlarına yoğunlaşmıştır. Eğitim yöneticileri olumsuzolarak akademisyenlerin “asosyal” yönüne değinirken; öğretmenler ise “kendinibeğenmiş” yönüne vurgu yapmıştır. Ayrıca, sadece öğretmenler tarafından “eş,kaktüs, karbon” şeklinde iki yönlü (olumlu/olumsuz) metaforlar ve hiçbirkategoriye girmeyen 6 adet metafor oluşturulmuştur.