Women who have the perception ofchoosing professions such as teaching, nursing and secretarial on the groundsof social roles by society have now taken their place in many business sectorsat their own level. The aim of this study is to examine the perspectives ofwomen teachers on management. The universe of the study consists of 1700 womenteachers working in Erzincan city center and its districts. 339 female teacherswere selected from this universe by random sampling method. The number of teachersparticipating in the study is 241. In the research carried out with descriptivesurvey method, “Women Teachers' Perspectives on Management Scale” was carriedout to measure the perspectives of women teachers on management. Frequency andpercentage values of demographic characteristics were analyzed using SPSSpackage program for analyzing data. Independent sample t test was appliedaccording to marital status, type of school and whether she liked teachingprofession or not; and one-way variance analysis (ANOVA) was performed for thelength of service and level ofmanageability variables. In this study, it was found that a significantproportion of women teachers had a 1-5 year length of service, graduated fromthe faculty of education, liked teaching profession and needed education inorder to become an executive. According to the results of the research, theperspectives of women teachers on management were influenced by variousfactors. Women teachers believe that school administrators should know management-relatedtheoretical approaches well. In addition, women teachers think that schoolmanagement should meet in a common denominator with students and teachers inthe decisions about the school.
Toplumtarafından kendilerine sosyal rolleri gerekçesiyle öğretmenlik, hemşirelik vesekreterlik gibi meslekleri seçme algısı yüklenen kadınlar, artık birçok işsektörünün yönetim kademesinde yer edinmişlerdir. Bu çalışmanın amacı, kadınöğretmenlerin yöneticiliğe bakış açılarının incelenmesidir. Çalışmanınevrenini, Erzincan il merkezi ve ilçelerinde çalışan 1700 kadın öğretmenoluşturmaktadır. Bu evrenden seçkisiz örnekleme yöntemi ile belirlenen 339kadın öğretmen seçilmiştir. Araştırmaya katılan öğretmen sayısı 241’dir.Betimsel tarama yöntemi ile yapılan araştırmada, kadın öğretmenlerinyöneticiliğe bakış açılarını ölçen “Kadın Öğretmenlerin Yöneticiliğe BakışAçıları Ölçeği” uygulanmıştır. Verilerin çözümlenmesinde SPSS paket programıkullanılarak demografik özelliklerinin frekans ve yüzde değerleriincelenmiştir. Medeni durum, mezun olduğu okul türü ve öğretmenlik mesleğinisevip sevmeme durumu değişkenlerine göre bağımsız t testi uygulanmıştır. Kıdemve yöneticilik yapabilme düzeyi değişkenleri için ise tek yönlü varyans analizi(ANOVA) yapılmıştır. Araştırmada; kadın öğretmenlerin önemli bir bölümünün 1-5yıl mesleki kıdeme sahip olduğu, eğitim fakültesi mezunu olduğu, öğretmenlikmesleğini sevdiği ve yöneticilik yapabilmek için eğitime ihtiyaç duyduklarıbulgularına ulaşılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, kadın öğretmenlerinyöneticiliğe bakış açıları çeşitli faktörlerden etkilenmiştir. Kadınöğretmenler, okul yöneticilerinin yönetimle ilgili kurumsal yaklaşımları iyibilmesi gerektiğine inanmaktadırlar. Ayrıca kadın öğretmenler, okul yönetimininokulla ilgili alacağı kararlarda öğrenci ve öğretmenler ile birlikte ortak birpaydada buluşmaları gerektiğini düşünmektedirler.