AçıkErişim@MAKÜ

Level Determination Exam (LDE-2009): Validity and Reliability Study of 6th Grade English Sub-test

Basit öğe kaydını göster

dc.creator Baş, Gökhan
dc.date 2013-07-18T22:22:52Z
dc.date.accessioned 2020-10-19T09:04:27Z
dc.date.available 2020-10-19T09:04:27Z
dc.identifier https://dergipark.org.tr/tr/pub/maeuefd/issue/19399/206172
dc.identifier
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/11672/3423
dc.description The purpose of this research was to investigate the reliability and validity of 6th grade English sub-test of the Level Determination Examination (SBS-2009). The psychometric characteristics of the test were tried to be determined for this purpose in the study. In order to determine the construct validity of the test, the exploratory and confirmatory factor analyses were conducted. KR20 and Spearman-Brown split half statistical methods were employed in order to determine the reliability of the test. According to the findings in relation with the exploratory factor analysis, it was seen that 13 items in the English sub-test worked under a single factor. Besides this, in order to confirm the structure which was detected in regard of the exploratory factor analysis the confirmatory factor analysis was conducted in the research. The findings in relation with the confirmatory factor analysis [X2/df=109.73/65; GFI= 0.92; AGFI= 0.89; RMSEA= 0.058; CFI= 0.96; NFI= 0.90; NNFI= 0.95; RMR and SRMR= 0.052] approved the structure consisting of a single factor. On the other hand, KR20 reliability coefficient of the test was found as 0.84 and Spearman-Brown split-half coefficient was found as 0.81 in the research. 
dc.description Bu araştırmanın amacı, Seviye Belirleme Sınavı (SBS-2009) 6. sınıf İngilizce alt testinin geçerlik ve güvenirlik çalışmalarını yapmaktır. Bu amaca yönelik olarak yapılan araştırmada, bu testin psikometrik özellikleri belirlenmeye çalışılmıştır. Testin yapı geçerliğini belirleyebilmek için açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizleri yapılmıştır. Testin güvenirlik düzeyinin belirlenebilmesi için ise KR20 ve Spearman-Brown iki yarı testi istatistiksel yöntemleri kullanılmıştır. Açımlayıcı faktör analizi sonuçlarına göre, İngilizce alt testinin toplam 13 maddesinin de tek bir faktör altında toplandığı görülmüştür. Bunun yanında, açımlayıcı faktör analizi sonucu ortaya çıkan yapının geçerliğini doğrulayabilmek amacıyla da doğrulayıcı faktör analizi uygulanmıştır. Yapılan doğrulayıcı faktör analizi sonucunda elde edilen bulgular [X2/sd=109,73/65; GFI= 0,92; AGFI= 0,89; RMSEA= 0,058; CFI= 0,96; NFI= 0,90; NNFI= 0,95; RMR ve SRMR= 0,052], testin tek faktörlü yapısını doğrulamıştır. Ayrıca, araştırmada testin KR20 güvenirlik katsayısı 0,84, Spearman-Brown iki yarı testi korelasyonu sonucu ise 0,81 olarak hesaplanmıştır. 
dc.format application/pdf
dc.language en
dc.publisher Mehmet Akif Ersoy University
dc.publisher Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
dc.relation https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/181433
dc.relation https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/181432
dc.source Volume: 1, Issue: 26 44-62 en-US
dc.source 1302-8944
dc.source Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi
dc.subject Seviye Belirleme Sınavı,geçerlik,güvenirlik,ilköğretim
dc.title Level Determination Exam (LDE-2009): Validity and Reliability Study of 6th Grade English Sub-test en-US
dc.title Seviye Belirleme Sınavı (SBS-2009): 6. Sınıf İngilizce Alt Testinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması tr-TR
dc.type info:eu-repo/semantics/article


Bu öğenin dosyaları:

Dosyalar Boyut Biçim Göster

Bu öğe ile ilişkili dosya yok.

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster

AçıkErişim'de Ara


Gelişmiş Arama

Göz at

Hesabım