DSpace@MAKÜ

GAMIFICATION, EDUCATION AND THEORETICAL APPROACHES: MOTIVATION, ENGAGEMENT AND SUSTAINABILITY IN LEARNING PROCESSES

Show simple item record

dc.creator SEZGİN, Sezan; Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
dc.creator BOZKURT, Aras; Anadolu Üniversitesi
dc.creator YILMAZ, Ercan Altuğ; Oyunlastirma.co, GamFed
dc.creator VAN DER LİNDEN, Niels; Patica Learning
dc.date 2018-02-15T00:00:00Z
dc.date.accessioned 2020-10-19T09:04:16Z
dc.date.available 2020-10-19T09:04:16Z
dc.identifier https://dergipark.org.tr/tr/pub/maeuefd/issue/35179/339909
dc.identifier 10.21764/maeuefd.339909
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/11672/3370
dc.description One ofthe ways to provide more effective, efficient and attractive experiences inlearning processes is to increase learners’ motivation, provide engagement of thelearners in these processes and designing these processes for thesustainability. In this regard, gamification appears to be an innovativeapproach that offers suggestions to apply game principles to non-game contexts.In these considerations, this study deals with gamification within theperspective of education and provides explanations regarding the definition ofgamification, application areas, gamer types and gamification models. The studysynthesizes existing findings in related literature and presents suggestionsfor researchers and practitioners who want to use gamification in educationalprocesses. According to conclusion of this study, gamification is considered tobe an approach that provides meaningful experiences by using strategies to increaselearners’ motivation, and can be used to to ensure engagement of the learnersand sustainability of the learning experiences in e-learning processes. 
dc.description Öğrenmesüreçlerinde daha etkili, verimli ve çekici deneyimler sağlayabilmeninyollarından birisi de öğrenen motivasyonlarını arttırmak, öğrenenlerin busüreçlere adanmışlıklarını sağlamak ve süreçlerin sürdürülebilirliklerineyönelik tasarımlar yapabilmekten geçmektedir. Bu doğrultuda oyunlaştırma, oyuntasarım ilkelerini oyun dışı bağlamlara uygulayabilmeye yönelik öneriler sunanyenilikçi bir yaklaşım olarak ortaya çıkmaktadır. Bu kapsamda bu çalışmaoyunlaştırma yaklaşımını eğitim çerçevesinde ele almakta, oyunlaştırmanıntanımı, uygulama alanları, karakteristik özellikleri, oyuncu tipleri veoyunlaştırma modellerine yönelik açıklamalarda bulunmaktadır. Çalışma, ilgilialanyazında yer alan mevcut bulguları sentezlenmekte ve oyunlaştırmayı eğitimsüreçlerinde kullanmak isteyen araştırmacı ve uygulamacılara önerilersunmaktadır. Bu çalışma sonucuna göre oyunlaştırma, öğrenenlerinmotivasyonlarını artırmaya yönelik stratejileri kullanarak öğrenenlerin dahaanlamlı öğrenme deneyimleri yaşayabilmelerine olanak sağlamakta, e-öğrenmesüreçlerinde öğrenenlerin adanmışlığını ve öğrenme deneyimlerininsürdürülebilirliğini sağlamak için kullanılabilecek bir yaklaşım olarakdeğerlendirilmektedir.
dc.format application/pdf
dc.language tr
dc.publisher Mehmet Akif Ersoy University
dc.publisher Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
dc.relation https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/425180
dc.source Issue: 45 169-189 en-US
dc.source 1302-8944
dc.source Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi
dc.subject Gamification,education,e-learning,motivation,engagement,sustainability
dc.subject Oyunlaştırma,eğitim,e-öğrenme,motivasyon,adanmışlık,sürdürülebilirlik
dc.title GAMIFICATION, EDUCATION AND THEORETICAL APPROACHES: MOTIVATION, ENGAGEMENT AND SUSTAINABILITY IN LEARNING PROCESSES en-US
dc.title Oyunlaştırma, Eğitim ve Kuramsal Yaklaşımlar: Öğrenme Süreçlerinde Motivasyon, Adanmışlık ve Sürdürebilirlik tr-TR
dc.type info:eu-repo/semantics/article


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account