Bu çalışmanın amacı, okullarda çalışan öğretmenlerin örgütsel kimlikalgıları ölçmeye yönelik, Öğretmen Örgütsel Kimlik Algısı Ölçeği (ÖÖKAÖ)geliştirmek ve Türkiye’deki öğretmenlerin mesleğinden memnuniyetle örgütselkimlik algısı arasındaki ilişkiyi ortaya çıkarmaktır. Araştırma kapsamındageliştirilen ÖÖKAÖ’nün geçerlik ve güvenirlik çalışmaları 204 (Kadın: 137,Erkek: 67) öğretmen üzerinde yapılmıştır. Verilerin analiz edilmesinde SPSS21.00 paket programı kullanılmıştır. ÖÖKAÖ, “Algılanan Kurumsal Destek (8 madde)”, “Kurumsal Aidiyet (4 Madde)” ve “Kurumİçi İletişim (5 Madde)” olmaküzere 17 madde ve üç faktörden oluşan beşli derecelendirmeli likert tipi birölçme aracıdır. ÖÖKAÖ’nün yapı geçerliği, açımlayıcı faktör analizi ileincelenmiştir. ÖÖKAÖ’de yer alan maddelerin faktör yük değerleri .56 ile .89arasındadır. Bu üç alt boyut öğretmen örgütsel kimlik algısına ilişkin, toplamvaryansın %72.1’ini açıklamaktadır. ÖÖKAÖ’nün güvenirliği Cronbach Alphakatsayısı ile hesaplanmış ölçeğin toplamı (α= .94), algılanan kurumsal destek(α= .94), kurumsal aidiyet (α= .80) ve kurum içi iletişim için (α= .80) olaraktespit edilmiştir. Ayrıca yapılan korelasyon analizi, örgütsel kimlik algısı vemesleğinden memnuniyet arasında pozitif ve manidar bir ilişki olduğunugöstermiştir (r= .33, p < .01). Sonuç olarak ÖÖKAÖ’ningeçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu söylenebilir.
The aim of this study is to develop a Teacher Organizational IdentityPerception Scale (ÖÖKAÖ) to measure teachers' perceptions of organizationalidentity and determine the relationship between the level of teachers’satisfaction from teaching profession and organizational identity perception.The validity and reliability studies of the ÖÖKAÖ developed by the researcherswere conducted on 204 (Female: 137, Male: 67) teachers. SPSS 21.00 packageprogram was used to analyze the data. ÖÖKAÖ is a Likert type measurementinstrument with a rating of 17 items and three factors, including “PerceivedOrganizational Support” (8 items) 17, “Organizational Belonging” (4 Articles) and “ “OrganizationalCommunication” (5 Articles) “. The construct validity of ÖÖKAÖ was investigatedby exploratory factor analysis. The factor load values of the items in theÖÖKAÖ are between .56 and .89. These three sub-dimensions explain 72.1% of thetotal variance related to the perception of organizational identity. Thereliability of the scale was calculated as Cronbach Alpha coefficient (α =.94), perceived organizational support (α = .94), corporate identity (α = .80)and internal communication (α = .80). . In addition, the correlation analysisshowed a positive and significant relationship between the perception oforganizational identity and satisfaction from the teaching profession (r = .33,p <.01). As a result, it can be said that ÖÖKAÖ is a valid and reliablemeasurement tool.