This study aimed atdetermining how energy concept is perceived in different disciplines and ifthere is a difference among these disciplines. To gather data, a wordassociation test (WAT) was used. In the WAT, it is expected from the pre-service teachers (biology,science, physics and chemistry) to express the first ten words that come totheir mind when they hear the word "energy" and form a sentence withthe words expressed by them. 325 pre-service teachers in total haveparticipated in this study. The data obtained from word association test wereevaluated with descriptive analysis techniques. In data analysis, the answersprovided by each pre-service teacher were analyzed following the implementationand then a frequency table was drawn. Concept networks were drawn based onanswer concepts. The sentences formed by the pre-service teachers were analyzed by a coding system. In consequence of the analysis, it were determined some categorie suchas forms of energy/sources of energy, energy units/formulas, common concepts ofenergy in physics and chemistry, energy for the continuity of life, energy fromthe perspective of chemistry and the properties of energy. It was revealed that pre-service teachers hadsimilar knowledge insufficiencies and misconceptions about energy and relatedconcepts.
Bu çalışmada, enerji kavramının farklı disiplinler tarafından nasılalgılandığı ve aralarında farklılık olup olmadığı belirlenmeye çalışılmıştır. Veritoplamak amacıyla kelime ilişkilendirme testi (KİT) kullanılmıştır. KİT’te, öğretmen adaylarından (biyoloji, fenbilgisi, fizik ve kimya) ‘enerji’ denilince akıllarına gelen ilk on kelimeyisıralamaları ve anahtar kavram ve belirtikleri kelimeler ile ilgili bir cümlekurmaları beklenmiştir. Çalışmaya 325 öğretmen adayı katılmıştır. Kelimeilişkilendirme testinden elde edilen veriler, betimsel analiz teknikleri iledeğerlendirilmiştir. Veri analizinde, enerji kavramı için öğrencilerinverdikleri cevap kavramların frekansları belirlenmiş ve bu cevap kavramlarkategorileştirilmiştir. Cevap kavramlardan yola çıkılarak kavram ağlarıçizilmiştir. Testte yer alan cümleler bir kodlama sistemi ile analizedilmiştir. Analiz sonucunda, enerji çeşitleri/enerji kaynakları, birim/formül,fizik ve kimya ortak kavramları, yaşam sürekliliği için enerji, biyolojikavramları, fizik kavramları, kimya kavramları, enerji ile ilgili günlükkullanımlar ve enerjinin özellikleri şeklinde kategoriler belirlenmiştir. Öğretmenadaylarının enerji ve ilgili kavramlar hakkında benzer bilgi eksikliklerine veyanılgılarına sahip oldukları belirlenmiştir.