KAHVECİ, Hakkı; GÜLTEKİN, Mustafa; Anadolu Üniversitesi Yabancı Diller Yüksek Okulu; EKER, Derya; Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Yabancı Diller Bölümü
Açıklama:
Bu çalışma üniversite hazırlık sınıfı öğrencilerinin dogmatiktutumlarının bireycilik ve kolektivizm tutumlarını ne düzeyde yordadığınıbelirlemek amacıyla yapılmıştır. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi ve AnadoluÜniversitesi öğrencileri çalışmanın evreni olup 208’i kadın 196’sı erkek olmaküzere 394 kişi ise örneklem grubunu oluşturmaktadır. Çalışmada Dogmatizm ölçeğiile Bireycilik ve Kolektivizm Ölçeği kullanılmıştır. Dogmatizm ölçeğineaçımlayıcı faktör analizi yapılarak yapı geçerliliği sağlanmıştır. Faktöranalizi sonucunda Dogmatizm ölçeği otoriteryenlik, yanılmazlık ve farklılığatahammülsüzlük olmak üzere üç boyuta ayrılmıştır. Dikey bireycilik düzeyininorta, yatay bireycilik, dikey kolektivizm ve yatay kolektivizm düzeyinin iseyüksek olduğu bulunmuştur. Dogmatizmdüzeyinin orta, dogmatizmin alt boyutlarından olan otoriteryenlik düzeyinindüşük, yanılmazlık düzeyinin yüksek ve farklılığa tahammülsüzlük düzeyinin ortadüzey olduğu görülmüştür. Öğrencilerin dogmatizmin otoriteryenlik, yanılmazlıkve farklılığa tahammülsüzlük alt boyutlarına ilişkin tutum düzeylerinin yatayve dikey bireycilik ile yatay ve dikey kolektivizm düzeylerini ne düzeydeyordadığını tespit etmek amacıyla çoklu doğrusal regresyon analizi yapılmıştır.Analiz sonucuna göre dogmatizmin alt boyutlarının yatay kolektivizmiyordamadığı; dikey kolektivizmi düşükdüzeyde; dikey ve yatay bireyciliği ise orta düzeyde yordadığı bulunmuştur.Elde edilen bulgular, literatürdeki diğer araştırmalarla karşılaştırılarakyorumlanmış ve bazı öneriler sunulmuştur.