In today's competitive conditions, businessesthat have a marketing culture and can see the whole picture will produce andimplement the right strategy. Thus, effective processes will result in superiorperformance. Based on this argument, the aim of the study is to reveal thedirect impact of marketing culture and business strategy on performance and theeffect of the harmony between the marketing culture and business strategy(covariances, mediator, moderator effect) on the performance of the enterprise.For this purpose, the data obtained from the empirical study conducted on avoluntary basis to 412 business owners and managers in the manufacturing sectorin the Western Mediterranean Region were subjected to the Structural EquationModel analysis in the Lisrel. The findings show that the effect of marketingculture and business strategy on business performance is positive and theeffect of harmony between marketing culture and business strategy (impact ofcovariance and impact effect) on performance is positive. However, it isunderstood that businesses are mostly analyst and defensive. It is determinedthat the quality of products, quality control measures and cost advantage cometo the forefront in terms of performance relative to its competitors. Thisleads to the conclusion that the concept of marketing culture is more sensitive(market-driven) direction because of the low and medium low technologymanufacturing of the Regional manufacturers.
Günümüz rekabet koşullarında pazarlama kültürünesahip ve resmin bütününü görebilen işletmeler doğru strateji üretecek veuygulayacaktır. Böylelikle etkili işlemler üstün performansla sonuçlanacaktır.Bu savdan yola çıkarak çalışmanın amacı, pazarlama kültürü ve işletmestratejisinin performans üzerindeki doğrudan etkisini ve pazarlama kültürü ileişletme stratejisi arasındaki uyumun (kovaryanslar, aracı, düzenleyici etki)işletme performansı üzerindeki etkisini ortaya çıkarmaktır. Bunun için BatıAkdeniz Bölgesinde bulunan imalat sektöründeki 412 işletme sahip veyöneticilerine gönüllülük esasına göre yapılan ampirik çalışmadan elde edilenveriler, Lisrel’de Yapısal Eşitlik Modeli analizine tabi tutulmuştur. Bulgular,pazarlama kültürü ile işletme stratejisi arasındaki uyumun (kovaryanslarınetkisi ve aracı etki) performansa etkisinin pozitif olduğunu göstermektedir.Bununla birlikte işletmelerin daha çok analizci ve savunmacı yönde olduklarıanlaşılmaktadır. Rakiplerine nispetenperformans konusunda ise ürünlerin kalitesi, kalite kontrol ölçüleri ve maliyetavantajının ön plana çıktığı tespit edilmiştir. Bu da Bölge imalatçılarınındüşük ve orta düşük teknolojiye sahip imalat yapmalarından dolayı pazarlamakültürü anlayışının daha çok duyarlı (pazar tarafından yönlendirilen) yöndeolduğu sonucunu ortaya çıkarmaktadır.