Emotional labor research has focused on employees'interactions with customers that is a significant part of organizational life.It is a fact that during this interactions emotions are regulated and managedby employees. Regulation of emotions produces positive outputs such asperformance improvement in terms of businesses, but also negative psychologicalconsequences such as anxiety in terms of employees. In this context the purposeof this empirical study is to investigate the effects of emotional laborstrategies, superficial and deep acting, on sales call anxiety (SCA) andperformance. The data was collected from 277 salespeople who worked in banksand automotive dealerships by using survey method. The research hypotheses weretested with structural equation model. The findings confirm that all scales,particularly SCA, are reliable and validate in Turkey. However, the resultsshow that the effect of emotional labor strategies on SCA are different. Whilesurface acting strategy has a positive effect on SCA, deep acting has anegative effect. Although the relationship between emotional laborstrategies and performance was not supported, it was found that SCA has anegative impact on the performance of salespeople. These findings have been basedon the literature and suggestions areprovided for future research and administrative applications.
Duygusal emekaraştırmaları, örgütsel yaşamın önemli bir bölümünü oluşturan çalışanlarınmüşterilerle olan etkileşimlerine odaklanmaktadır. Söz konusu etkileşimlerdeduyguların düzenlenerek yönetilmesi esastır. Duyguların düzenlenmesi,işletmeler açısından performans artışı gibi olumlu çıktılar üretirken;çalışanlar açısından da kaygı gibi olumsuz psikolojik sonuçlardoğurabilmektedir. Bu bağlamda bu araştırmanın amacı, duygusal emekstratejileri olan yüzeysel ve derin rol yapma ile satış görüşmesi kaygısıilişkisinin çalışanların iş performansı üzerindeki etkisini görgül olarakaraştırmaktır. Araştırmanın verileri, banka ve otomotiv bayilerinde çalışan 277satış elemanından anket tekniği kullanılarak toplanmıştır. Araştırmanınhipotezleri, yapısal eşitlik modellemesi kullanılarak test edilmiştir. Bulgular,araştırmada kullanılan tüm ölçeklerin, özellikle de satış görüşmesi kaygısınınTürkiye'de güvenilir ve geçerli olduğunu doğrulamaktadır. Analiz sonuçları,duygusal emek stratejilerinin satış görüşmesi kaygısı üzerindeki etkisininfarklı olduğunu göstermektedir. Yüzeysel rol yapma stratejisi satış görüşmesikaygısını azaltırken; derin rol yapma kaygıyı arttırmaktadır. Sonuçlar,duygusal emek stratejileri ile performans arasındaki ilişkiyi desteklemese de,satış görüşmesi kaygısının satış elemanlarının performansı üzerinde olumsuz biretkisi olduğunu göstermiştir. Söz konusu bulgular tartışılmış, gelecekteyapılacak araştırmalar ve yönetimsel uygulamalar için önerilerde bulunulmuştur.