Today, the ultimate goal of businesses is notonly to profit, but also to maximize firm value. Firm value maximization is asituation that is in the interests of both the business and the individuals andorganizations associated with the business. In recent years, stock tradingvolume in Turkey has increased and this situation has increased the importanceof the relationship between dividend distribution and firm value. The aim ofthis study is to determine the relationship between dividend distribution andfirm value of business registered in BIST 30 Index. The Dumitrescu & Hurlinpanel causality test has been used to examine the relationship between the twovariables. As a result of the analysis carried out in the study, a relationbetween dividend policy and firm value has not been found.
Günümüzdeişletmelerin nihai amacı sadece kar elde etmek değil, aynı zamanda firmadeğerini maksimum yapmaktır. Firma değeri maksimizasyonu, hem işletmenin hem deişletme ile ilişkisi bulunan kişi ve kuruluşların menfaatine bir durumdur.Türkiye’de son yıllarda borsa işlem hacmi artmış ve bu durum temettü dağıtımıile firma değeri arasındaki ilişkiyi önemli hale getirmiştir. Çalışmanın amacı,BİST 30 Endeksi’ne kayıtlı işletmelerin kar payı dağıtım politikaları ile firmadeğeri arasındaki ilişkiyi belirlemektir. İki değişken arasındaki ilişkininincelenmesinde Dumitrescu & Hurlin panel nedensellik testi kullanılmıştır.Çalışmada uygulanan analizler sonucunda; işletmelerin kar payı dağıtımpolitikaları ile firma değeri arasında herhangi bir ilişkiye rastlanamamıştır.Bu sonuç, Müşteri Etkisi Teorisi’nin BİST 30 Endeksi’ne kayıtlı firmalar içingeçerli olduğunu göstermektedir.