This study aims to evaluate the features,socio-economic and cultural aspects of the advertisements of Hatay Newspaperwhich was published in 1938, by content analysis. Ad texts were analyzedaccording to the structured and systematized coding scheme. In the researchfindings, simplicity of the advertisements, plain narration, being as anannouncement and direct expression appear as the main features of that period.Information strategy was mostly used as a message strategy. Also, it’s observedthat typography of advertisement is strong and that the print and punctuationmarks are based on artistic and design. In parallel to the saving campaign inTurkey, bank advertisements; in parallel with the literacy campaign,printing-house ads; and in parallel to the clothing revolution, tailor’s workshopsads are seen. Reflections of tendencies such as going to cinema and holidayingare seen in cinema and hotel advertisements. Although Turkish is accepted asthe official language, it can be said that Arabic words are frequently used inthe language and thus, the advertisements reflect the transition period in thelanguage. The original value of the study is examined for the first time thepast advertisement texts of a local newspaper in Hatay and, contributed toTurkey’s advertising history literature.
Bu çalışma, 1938 yılında yayınlanan HatayGazetesi reklamlarının özellikleri, sosyo-ekonomik ve kültürel açıdanyansıttıklarının içerik analizi ile değerlendirilmesini amaçlamaktadır. Reklammetinleri, yapılandırılmış ve sistematize edilmiş kodlama şemasına göre analizedilmiştir. Araştıma bulgularında, reklamların basitliği,düz anlatımı, duyuru niteliğinde olması ve doğrudan anlatım o dönemin temelözellikleri olarak saptanmıştır. Çoğunlukla mesaj stratejisi olarakbilgilendirme stratejisi kullanılmıştır. Tipografinin ise güçlü olduğu ve baskıyazıları ve noktalama işaretlerinin sanatsal ve tasarıma dayalı yapıldığıgözlenmiştir. Tasarruf seferberliğine paralel olarak banka reklamları, okumayazma seferberliğine paralel olarak matbaa reklamları ve kıyafet devrimiparalelinde terzihane reklamları göze çarpmaktadır. Sinemaya gitmek, tatilyapmak gibi eğilimlerin yansımaları sinema ve otel reklamlarında görülmektedir.Türkçe resmi dil olarak kabul edilmekle birlikte dilde halen sıklıkla Arapçakelimelerin kullanıldığı ve dolayısıyla reklamların dildeki geçiş dönemini yansıttığısöylenebilir. Çalışmanın özgündeğeri, ilk kez Hatay’daki yerel bir gazetenin geçmişe ait reklam metinlerininincelenmesi ve Türkiye reklam tarihiliteratürüne katkı yapmasıdır.