DSpace@MAKÜ

EXAMINATIONS OF IMPACTS OF EMPOWERING LEADERSHIP ON INNOVATION ACTIVITIES IN SERVICE SECTOR AND EMPLOYEES - GÜÇLENDİRİCİ LİDERLİĞİN, HİZMET SEKTÖRÜNDEKİ YENİLİK FAALİYETLERİNE VE ÇALIŞANLARA ETKİLERİNİN İNCELENMESİ

Show simple item record

dc.creator ADIGÜZEL, Zafer
dc.creator CAYAN, Yeliz
dc.date 2020-07-30T00:00:00Z
dc.date.accessioned 2020-10-11T18:48:44Z
dc.date.available 2020-10-11T18:48:44Z
dc.identifier https://dergipark.org.tr/tr/pub/makuiibf/issue/56236/593901
dc.identifier 10.30798/makuiibf.593901
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/11672/3130
dc.description The organizations in service sector in intensecompetition environment fall behind as a result of not showing performance indesired level and have to leave from the sector. In terms of leadership styles,it is necessary to manage the satisfaction and team management with the rightunderstanding in the superior-subordinate relationship hierarchy of theorganizations. By managing and guiding employees correctly, organizations canachieve their goals that they set. The research model examines how institutionsin the service sector affect employees and innovation through the empoweringinfluence of leadership. When the findings are analyzed, it was found thatempowering leadership and proactive personality variables had positive effectson career satisfaction, innovation and creativity activities. Within the scopeof the study, survey were conducted with 483 white-collar workers (administrativepersonnel) who work in the service sector. IBM SPSS 25 Statistical SoftwareProgram and SPSS AMOS were used to make analysis. Since there were 5-pointLikert-scale questions in the study, confirmatory and explanatory factoranalysis was conducted. After factor analysis, reliability analysis,correlation analysis, regression analysis, and Sobel test was made for theanalysis of hypothesis and regression analysis.
dc.description Yoğun rekabet ortamında hizmet sektöründe bulunanfirmalar istenilen seviyede performans sergileyememeleri sonucunda yarıştageriye düşmekte ve sektörden çıkmak zorunda kalmaktadırlar. Özellikle liderlikaçısından örgütlerin ast-üst hiyerarşisinde memnuniyet ve ekip yönetiminindoğru bir anlayışla yönetilmesi gerekmektedir. Çalışanların doğru yönetilmesive yönlendirilmesiyle, örgütler belirledikleri hedeflere ulaşmaları mümkünolabilmektedir. Hizmet sektöründe bulunan kurumların, liderliğin güçlendiricietkisiyle çalışanları ve yeniliği nasıl etkilediği araştırma modeli kapsamındaincelenmektedir. Elde edilen bulgular analiz edildiğinde,  Güçlendirici liderlik ve proaktif kişilikdeğişkenlerinin, kariyer memnuniyetine, takım yaratıcılığına ve yenilikfaaliyetlerine olumlu yönde etkisinin olduğu tespit edilmiştir. Araştırmanınamacı kapsamında hizmet sektöründe bulunan 483 beyaz yakalı (idari personel)’danveriler toplanmıştır. IBM SPSS 25 Programı ve SPSS AMOS kullanılarak Analizleryapılmıştır. Anket çalışmasında 5’li Likert ölçekli sorular olduğu içinDoğrulayıcı ve açıklayıcı faktör analizi yapılmış, faktör analizinden sonra güvenirlilikanalizi, korelasyon analizi, regresyon analizi ve ara değişken etkisi içinsobel testi yapılmıştır.
dc.format application/pdf
dc.language en
dc.publisher Mehmet Akif Ersoy University
dc.publisher Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
dc.relation https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1215830
dc.source Volume: 7, Issue: 2 326-353 en-US
dc.source 2149-1658
dc.source Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi
dc.subject Proactive Personality,Service Innovation,Career Satisfaction,Team Creativity,Empowering Leadership
dc.subject Proaktif Kişilik,Hizmet Yeniliği,Kariyer Memnuniyeti,Güçlendirici Liderlik,Takım Yaratıcılığı
dc.title EXAMINATIONS OF IMPACTS OF EMPOWERING LEADERSHIP ON INNOVATION ACTIVITIES IN SERVICE SECTOR AND EMPLOYEES - GÜÇLENDİRİCİ LİDERLİĞİN, HİZMET SEKTÖRÜNDEKİ YENİLİK FAALİYETLERİNE VE ÇALIŞANLARA ETKİLERİNİN İNCELENMESİ en-US
dc.title GÜÇLENDİRİCİ LİDERLİĞİN, HİZMET SEKTÖRÜNDEKİ YENİLİK FAALİYETLERİNE VE ÇALIŞANLARA ETKİLERİNİN İNCELENMESİ - EXAMINATIONS OF IMPACTS OF EMPOWERING LEADERSHIP ON INNOVATION ACTIVITIES IN SERVICE SECTOR AND EMPLOYEES tr-TR
dc.type info:eu-repo/semantics/article


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account