The aim ofthis research was to determine the premises of the personal values affectingthe organic product selection of consumers and to analyze the effect ofenvironmental, price and health consciousness on the attitude towards purchase.The results of this research show that while personal values are effective onindividual factors, health and environmental consciousness, which are among theindividual factors, have an effect on the attitude towards purchase. However,the dimension of price consciousness does not have an effect on the attitudetowards purchase. Furthermore, the findings of the research revealed that theattitude towards purchase has an effect on purchase intention. Consequently,the subjective norm has a moderator effect between the purchase intention andthe attitude towards purchase.
Bu araştırmanın amacıtüketicilerin organik ürün seçimini etkileyen kişisel değerlerin öncüllerinibelirlemek; çevre, fiyat ve sağlık bilincinin satın almaya yönelik tutumüzerindeki etkisini incelemektir. Araştırma sonuçlarına göre kişisel değerlerbireysel faktörler üzerinde etkili iken; satın almaya yönelik tutum üzerindebireysel faktörlerden sağlık ve çevre bilincinin etkisi vardır. Ancak fiyatbilinci boyutunun satın almaya yönelik tutum üzerinde etkisi bulunmamaktadır.Ek olarak bulgular satın almaya yönelik tutumun satın alma niyeti üzerindeetkisi olduğunu göstermiştir. Son olarak satın alma niyeti ve satın almayayönelik tutum arasında öznel normun moderatör etkisi bulunmaktadır.