Bu çalışmada, takım çalışanlarının, takımliderleri ile kurdukları ilişki biçimini tanımlamak için kullanılan lider-üyeetkileşimi (LMX) ile çalışma koşulları dolayısıyla tükenmişlik sendromunun ençok görüldüğü iş sahalarından biri olan çağrı merkezlerinde çalışan müşteritemsilcilerinin tükenmişlik duyguları arasındaki ilişkinin araştırılmasıamaçlanmıştır. İstanbul’da faaliyet gösteren çeşitli büyüklükteki beş ayrıçağrı merkezinin çalışanlarından Beşli Likert Ölçeğiyle hazırlanmış ifadelerdenoluşan bir anket formu ile veri toplanmıştır. Çalışanların tükenmişlikduygularını ve takım liderleri ile kurdukları ilişkiyi anlamaya dönük toplananveriler, bir takım testler ve AMOS programı aracılığıyla Yapısal Eşitlik Modelikullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmanın iddiası, olumlu ve güçlü birlider-üye etkileşiminin çalışanların tükenmişlik duygularını azaltacağıyönündedir. Yapılan analizler sonucunda öncelikle ölçme araçları ve yönteminingeçerli ve güvenilir oldukları tespit edilmiştir. Yapılan T testi ve ANOVAtestleri sonucu ise; tükenmişlik düzeyinin, çalışanların eğitim durumlarınagöre, lider-üye etkileşiminin ise hem eğitim hem de işyeri kıdemine göreanlamlı farklılıklar gösterdiği görülmüştür. Son olarak, araştırma kapsamındakurulan model test edilmiş ve elde edilen p(≤0,01) ve t (15,941) değerlerigöstermiştir ki; çağrı merkezlerinde çalışan müşteri temsilcilerinin takımliderleri ile sağladıkları olumlu ve güçlü etkileşim, hissedilen tükenmişlikdüzeyini azaltıcı bir etkiye sahiptir. Yani araştırmanın konusu olan iki olguarasında negatif yönde ve güçlü bir ilişki bulunmaktadır.
In this study, it was aimed to research therelationship between the leader-member exchange (LMX), which is used to definethe relationship between team employees and team leaders, and the burnoutlevels of customer representatives working in call centers, one of the jobsites where burnout syndrome is most common due to working conditions. Datawere collected by a questionnaire consisting of statements prepared with theFive-Point Likert Scale among the employees of five different call centersoperating in Istanbul. Data collected to understand the level of burnout ofemployees and their relationship with team leaders were analyzed using a numberof tests and Structural Equation Model through the AMOS program. The claim ofthe study is that a positive and strong leader-member exchange will decreasethe burnout levels of employees. As a result of the analysis, it was determinedthat the measurement tools and method were valid and reliable. As a result of Ttest and ANOVA tests; It was seen that burnout level showed significantdifferences according to the education level of the employees and leader-memberexchange according to both education and workplace seniority. Finally, themodel established under the research was tested and the obtained p (≤0.01) andt (15.941) values showed that; the positive and strong LMX has a decreasingeffect on burnout. In other words, there is a negative and strong relationshipbetween the two main subjects of this study.