The purpose of this research is to compareteachers' perception levels in terms of job satisfaction and ethical climate.In the section regarding research findings and their assessment, frequencydistribution of participants' demographic characteristics , standard deviationand mean values of research variables are included to make the data ready toanalyze; results of reliability analysis are taken into consideration todetermine if the data are suitable for statistical analysis; results ofIndependent Samples T-Test and One Way ANOVA are included to compare two groupsand make comparisons between more than two groups respectively. Correlation andRegression analyses are made to determine the relationship between theperceptions of participants regarding job satisfaction level and ethicalclimate. According to findings obtained from the research, we can say that theethical climate perception of teachers related to considering what's best forothers in their institutions is in the medium-level. We can also say that theethical climate perception of teachers related to laws, rules and policies intheir institutions are high. When the findings obtained from the research areconsidered, it is seen that there is a significant relationship betweenteachers' job satisfaction levels and their perception of the dimension ofconsidering what's best for others in an ethical climate. In the light of thefindings obtained it is concluded that job satisfaction levels of teacherspositively affect their ethical climate perceptions in general, jobsatisfaction levels of teachers positively affect their perception related toorganizational interest in an ethical climate and job satisfaction levels ofteachers positively affect their perceptions related to considering what's bestfor others in an ethical climate.
Bu araştırmanın amacı öğretmenlerin iş tatmini veetik iklim algı düzeylerinin karşılaştırılmasıdır. Araştırma bulguları vedeğerlendirilmesi bölümünde, verilerin analize hazır hale getirilmesi amacıylakatılımcıların demografik özelliklerine ilişkin frekans dağılımlarına, araştırmadeğişkenlerine ait standart sapma ve ortalama değerlerine, verilerinistatistikî analize uygun olup olmadığını anlamak için güvenilirlik analizisonuçlarına ve iki grup arasında karşılaştırma yapabilmek için IndependentSamples T testi ve ikiden fazla gruplar arası karşılaştırma yapabilmek için iseOne Way ANOVA sonuçlarına yer verilmiştir. Katılımcıların iş tatminidüzeyleriyle etik iklim algıları arasındaki ilişkiyi belirlemek için iseKorelasyon ve Regresyon analizleri yapılmıştır. Araştırmadan elde edilenbulgulara göre öğretmenlerin kurumlarındaki başkalarının iyiliğini düşünme ileilgili etik iklim algıları orta düzeydedir diyebiliriz. Ayrıca öğretmenlerinkurumlarındaki yasalar, kurallar ve politikalar ile ilgili etik iklim algılarıyüksektir diyebiliriz. Araştırmadan elde edilen bulgulara bakıldığındaöğretmenlerin iş tatmini düzeyleri ile etik iklimde başkalarının iyiliğinidüşünme boyutuna ilişkin algıları arasındaki ortaya çıkan ilişkinin anlamlıolduğunu görülmektedir. Sonuç olarak elde edilen bulgular ışığındaöğretmenlerin iş tatmini düzeyleri onların genel olarak etik iklim algılarınıpozitif yönde olumlu etkiler, Öğretmenlerin iş tatmini düzeyleri onların etikiklimde örgütsel çıkar boyutu ile ilgili algılarını pozitif yönde olumlu etkiler,Öğretmenlerin iş tatmini düzeyleri onların etik iklimde başkalarının iyiliğinidüşünme boyutu ile ilgili algılarını pozitif yönde olumlu etkiler sonuçlarınaulaşılmıştır.