This study aimed to determine the general knowledge levels of science teacher candidates forscientists. Depending on thispurpose; Which scientists do prospective science teachers know? Dothe scientists he/she knows have an awareness of the historical period they live in, their fields ofstudy and their contributions to science? As you searched for answers to questions. The sampleof the study consists of 103 prospective science teachers who are studying at a public universityin Central Anatolia in 2018/2019 spring semester. The study was designed according toquantitative research method and the survey design. An open-ended questionnaire form preparedby there searchers was used for data collection. Expert opinions were taken in the preparation ofthe questionnaire. Questionnaire was designed in such a way as to allow information from theparticipants such as the scientist, the historical period in which he lives and his contributions tothe field of study / the world of science. In the data analysis, the data were categorized anddescriptively processed with th ehelp of the rubric, which were prepared based on there searchquestions. According to the findings of there search; among the appropriate names given by theparticipants, th emost frequent ones are foreign scientists who took part in undergraduate andprior text boks or popular science.
Bu makalede, fen bilgisi öğretmen adaylarının, bilim insanlarına yönelik genel bilgi düzeylerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu genel amaca bağlı olarak, fen bilgisi öğretmen adaylarının hangi bilim insanlarını tanıyor oldukları ve tanıdıkları bilim insanlarının yaşadıkları tarihsel dönem, çalışma alanları ve bilime olan katkılarına yönelik bilgi düzeyleri tespit edilmeye çalışılmıştır. Araştırma,2018/2019 bahar yarıyılında, İç Anadolu Bölgesinde bir devlet üniversitesinde öğrenim görmekte olan 103 öğretmen adayı ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma, nicel araştırma yönteminin bir deseni olan tarama modeline göre tasarlanmıştır. Veri toplamada araştırmacılar tarafından yapılandırılmış olan açık uçlu sorulardan oluşan bir anket kullanılmıştır. Anket; bilim insanı, yaşadığı tarihsel dönem ve çalışma alanı/bilim dünyasına katkıları gibi boyutlarda katılımcılardan bilgi almaya imkân verecek bir biçimde tasarlanmıştır. Bulgular, uzman görüşü doğrultusunda araştırmacılar tarafından hazırlanmış olan rubrik yardımıyla kategorize edilmiş, sayısal ve betimsel olarak analiz edilmiştir. Araştırmanın bulgularına göre katılımcıların ağırlıklı olarak 20. Yüzyıl ve öncesinde yaşamış olan bilim insanları hakkında bilgi sahibi olduklarını göstermekle birlikte formda belirttikleri isimler arasında ise bariz sıklık gösterenler lisans ve öncesi ders kitaplarında veya popüler bilimde yer bulan yabancı bilim insanlarıdır.