DSpace@MAKÜ

A RESEARCH ON HEDONIC, UTILITARIAN AND CONSPICUOUS CONSUMPTION BEHAVIORS ON CONSUMERS SHOPPINGS

Show simple item record

dc.creator DAL, Nil Esra
dc.creator AKBABA, Ayşe
dc.date 2019-12-28T00:00:00Z
dc.date.accessioned 2020-10-11T18:46:54Z
dc.date.available 2020-10-11T18:46:54Z
dc.identifier https://dergipark.org.tr/tr/pub/makusobed/issue/50480/643655
dc.identifier 10.20875/makusobed.643655
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/11672/3066
dc.description Consumption is a phenomenon that goes beyond the necessity. Consumers may exhibit hedonic,utilitarian or conspicuous consumption behaviors in their purchases. In this study, it is aimed toinvestigate hedonic, utilitarian and conspicuous consumption behaviors of consumers. 416participants were reached by applying online survey and face-to-face survey with easy samplingmethod. In the study, frequency analysis, descriptive statistics, normality test, reliability analysis,factor analysis, T-test, Anova test and correlation analysis were performed. As a result of theanalysis, a significant difference was found between adventure and pleasure exchange, roleexchange, idea and social exchange and gender, which is one of the sub-dimensions of hedonicconsumption. There was no difference in the utilitarian consumption and conspicuousconsumption behaviors of the participants according to gender. No significant relationship wasfound between the planned shopping, which is the sub-dimension of utilitarian consumption andadventure and pleasure exchange, which is one of the sub-dimensions of hedonic consumption,and social and intellectual exchange. It can be said that singles are more involved in the shoppingand adventure dimension of shopping. In addition, it was found that utilitarian consumptionbehaviors in shopping did not differ according to marital status.
dc.description Tüketim zorunlu ihtiyaçların karşılanmasının ötesinde bir olgudur. Tüketiciler alışverişlerinde hedonik, faydacı veya gösterişçi tüketim davranışları gösterebilmektedir. Yapılan çalışmada tüketicilerin alışverişlerinde hedonik, faydacı ve gösterişçi tüketim davranışlarının araştırılması amaçlanmıştır. Kolayda örnekleme yöntemiyle çevrimiçi anket ve yüz yüze anket uygulanarak 416 katılımcıya ulaşılmıştır. Çalışmada, frekans analizi, tanımlayıcı istatistikler, normallik testi, güvenilirlik analizi, faktör analizi, T-testi, Anova testi ve korelasyon analizi yapılmıştır. Analiz sonucunda hedonik tüketimin alt boyutlarından olan macera ve haz alışverişi, rol alışverişi, fikir ve sosyal alışveriş ile cinsiyet arasında anlamlı farklılık tespit edilmiştir. Katılımcıların cinsiyete göre faydacı tüketim ve gösterişçi tüketim davranışlarında bir farklılık bulunamamıştır. Faydacı tüketimin alt boyutu olan planlı alışveriş ile hedonik tüketimin alt boyutlarından macera ve haz alışverişi ile sosyal ve fikir alışverişi arasında anlamlı bir ilişki bulunamamıştır. Bekârların alışverişte macera ve haz alışverişi boyutuna daha çok katıldığı söylenebilir. Ayrıca çalışmada alışverişte faydacı tüketim davranışlarının medeni duruma göre farklılık göstermediği tespit edilmiştir.0
dc.format application/pdf
dc.language tr
dc.publisher Mehmet Akif Ersoy University
dc.publisher Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
dc.relation https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/882310
dc.source Volume: 11, Issue: 30 956-977 en-US
dc.source 1309-1387
dc.source Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi
dc.subject Consumption,Conspicuous Consumption,Consumer Behavior,Hedonic Consumption,Utilitarian Consumption
dc.subject Hedonik Tüketim,Gösterişçi Tüketim,Faydacı tüketim,Tüketici Davranışı,Tüketim
dc.title A RESEARCH ON HEDONIC, UTILITARIAN AND CONSPICUOUS CONSUMPTION BEHAVIORS ON CONSUMERS SHOPPINGS en-US
dc.title TÜKETİCİLERİN ALIŞVERİŞLERİNDE HEDONİK, FAYDACI VE GÖSTERİŞÇİ TÜKETİM DAVRANIŞLARI HAKKINDA BİR ARAŞTIRMA tr-TR
dc.type info:eu-repo/semantics/article


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account