Açıklama:
Günümüzdeyaşanan teknolojik ve ekonomik gelişmeler pazarlama dünyasında büyükdeğişiklikleri beraberinde getirmiştir. Günümüz müşterisinin değişen istek veihtiyaçlarındaki farklılaşma giderek artmaktadır. Ürün ve hizmetten beklenenfonksiyonel fayda yerini duygusal ve sembolik değerlere bırakmıştır. Yoğunrekabet ortamında müşteriye sadece hizmet sunmak yetersiz kalmıştır. Müşterifayda sağlayan ürün ve hizmet satın almaktan ziyade, duygu odaklı müşterideneyimi sağlamaya yönelmektedir. Hizmetlerin müşteriler içinbireyselleştirilmesiyle birlikte deneyim ekonomisi kavramı gelişmiştir. Deneyimekonomisi sayesinde deneyimsel pazarlama ortaya çıkmıştır. Günümüzün en popülermekânları olan AVM’ler tüketiciye deneyim sunan, tüketicinin iyi vakitgeçirmesini sağlayan, sosyalleşme ve eğlence merkezleri halini almıştır.Böylece AVM’ler yoğun rekabet ortamında deneyimsel pazarlamaya ve müşterideneyimlerine önem vermektedir. Araştırmanınkonusu, müşteri deneyimi üzerinde etkili olan stratejik deneyimsel pazarlama boyutlarınıortaya koyarak müşterilerin alışveriş merkezi deneyimini tavsiye etme ya datavsiye etmeme durumunu tespit etmektir. Araştırmanın amacı, AVM müşterilerininalışveriş alışkanlıklarını tespit edip, alışveriş deneyimlerini deneyimselpazarlama açısından ele alarak stratejik deneyimsel pazarlama boyutlarıbağlamında incelemektir. Araştırmada Iyaşpark alışveriş merkezinden alışverişyapan 483 kişiye çevrimiçi anket uygulanmıştır. Araştırmada, normal dağılımtesti, güvenilirlik analizi, frekans analizi, Kruskal Wallis testi ve MannWhitney U testi yapılmıştır. Verilerin normal dağılmadığı tespit edilmiştir.Analiz sonucunda, stratejik deneyimsel pazarlama boyutları ile IyaşparkAlışveriş Merkezi deneyimini tavsiye etme ya da tavsiye etmeme arasında istatistikselolarak anlamlı bir farklılık tespit edilmiştir. Ayrıca, evli ve bekârkatılımcılar arasında tüketicinin duygu ve hislerine yönelen duygusal deneyimboyutunda da istatistiksel olarak anlamlı farklılık bulunmaktadır.