Giderekartan küresel rekabet ortamında şirketler, tedarik zinciri süreçlerini enverimli ve etkin şekilde yönetmek için çeşitli yöntemlere başvurmaktadır. Bukonuda önemli yöntemlerden biri dağıtım ağlarının doğru tasarlanmasıyönündedir. Dağıtım ağı tasarımında önemli bileşenler tesislerin yer seçimi vearaçların rotalanmasıdır. Mümkünse, dağıtım maliyetini en aza indirmekamacıyla, yer seçimi ve rotalama problemindeki iki karar beraber dikkatealınmalıdır. Ancak, pratikte birçok sektörde yer seçimini etkileyen çok dahafarklı ve ağırlığı fazla faktörler bulunabilmekle beraber, zamanla değişenihtiyaçlar rotalama noktalarının değişmesine neden olabilmektedir. Ayrıca buçalışmanın başlangıçta yapılmadığı durumlarda, yer değiştirme maliyeti çok dahayüksek olacağı için, çalışmalar sadece rotalama problemi olarak elealınabilmektedir. Araçrotalama problemi, bir veya birkaç noktadan, belirli müşterilere ürün dağıtımıveya toplanması olarak tanımlanabilir. Bu problemlerde, araç kapasiteleri vemüşterilerin servis süresi gibi kısıtlar dikkate alınarak etkin kullanımhedeflenmektedir. Araç rotalama problemleri, birçok alanda gerçek hayattakarşılaşılan problemlerdir. Bu durum bu konuda çalışmalar yapılmasını veverimli sonuçlar ortaya koyan algoritmalar sunulmasında fayda sağlamıştır.Buçalışmada ise, karşılaşılan problemin çözüme ulaşması adına, model eş zamanlıtopla-dağıt döngüsel araç rotalama problemi olarak kurgulanmıştır. Eş zamanlıtopla-dağıt döngüsel araç rotalama problemi; müşterilerin dağıtım ve toplamataleplerinin, başlangıç ve bitiş noktaları aynı (işletme) olacak şekildearaçlar için belirli bir rota belirlenerek eş zamanlı olarak karşılandığı birproblemdir. Bu çalışma kapsamında, endüstriyel bıçak bileme fabrikası üzerinden8 farklı şehirde 20 müşteriye lojistik hizmet oluşturulması üzerine rotalamaproblemi ele alınmıştır. Probleme konu olan şirket, mevcutta var olan yöntemdeürün lojistiği kargo firmaları ile sağlanmaktadır. Maliyetleri düşürmek adınaşirketin kendi lojistik ağının kurulması üzere çalışma yapılmıştır. Buçalışmada, minimum sayıda araç kullanımı ile toplam kat edilen mesafeninminimumda tutulması ile birlikte, kısıtlar göz önüne alınarak, minimum maliyethedeflenmiştir. Problem çözümü içindoğrusal programlama kullanılmış ve GAMS üzerinden çözüme ulaşılmıştır.
Inan increasingly global competitive environment, companies use a variety of waysto manage their supply chain processes in the most efficient and effectivemanner. One of the important methods is to design the distribution networkscorrectly. Important components in the distribution network design are thelocation selection of facilities and routing of vehicles. Where possible, twodecisions in site selection and routing should be considered together tominimize the cost of distribution. However, in practice, there are manydifferent and weighty factors that affect the choice of place in many sectors,but the changing needs over time may lead to changing routing points. Inaddition, in the absence of this study at the beginning, since the cost ofdisplacement will be much higher, only studies can be considered as routingproblem.Vehicle-routingproblem can be defined as product distribution or collection to specificcustomers from one or several points. In these problems, effective use is aimedby taking into consideration the constraints such as vehicle capacities andcustomer service time. Vehicle routing problems are real life problems in manyareas. This situation has been beneficial in carrying out studies on thissubject and presenting algorithms that yield productive results.Tosolve the problem encountered in this study, the model was created as a vehiclerouting problem with simultaneous pickup and delivery. Vehicle routing problemwith simultaneous pickup and delivery; It is a problem that the distributionand collection demands of the customers are met simultaneously by setting aspecific route for vehicles with the same starting and ending points (firm).Within the scope of this study, routing problem on creating logistics servicesfor 20 customers in 8 different cities over the factory was discussed. Thecompany that is the subject of the problem is provided by the cargo logisticscompanies in the present case. In order to reduce costs, efforts were made toestablish the company's own logistics network. The aim of this study is to keepthe total distance traveled to a minimum by using the minimum number ofvehicles, and to minimize the costs. Linear programming was used for problemsolving and the solution was reached via GAMS.