Thisstudy aims to contribute to design and development studies by investigatingcurrent, speed and torque responses of permanent magnet synchronous motor(PMSM) with different loads and powers without any experimental study. For thisreason, firstly, PMSM was simulated using Matlab/Simulink package program. Thesimulation results were then tested using a 0.25 kW PMSM coded MCS06C41, amotor driver coded EVS9322-ESV004, and the Global Drive Control interfaceprogram produced by Lenze. In addition, the model was tested on another PMSM(1.1 kW) to determine the validity of the model. Since the driver used during theexperiment was designed according to field-oriented vector control, thefield-oriented vector control was also preferred in the simulation. The PIcontroller parameters in driver simulation were optimized by using the SignalConstraint Block in Simulink Response Optimization toolbox of Matlab.
Buçalışma, farklı yüklere ve güçlere sahip kalıcı mıknatıslı senkron motorun(PMSM) herhangi bir deneysel çalışma yapmadan akım, hız ve tork tepkileriniaraştırarak tasarım ve geliştirme çalışmalarına katkıda bulunmayıamaçlamaktadır. Bu nedenle, öncelikle PMSM’nin Matlab/Simulink paket programıkullanılarak simülasyonu yapılmıştır. Ardından simülasyon sonuçları 0.25 kW'lıkMCS06C41 kodlu bir PMSM, EVS9322-ESV004 kodlu motor sürücüsü ve Lenzetarafından üretilen Global Drive Control isimli arayüz programı kullanılaraktest edilmiştir. Ayrıca, model başka bir PMSM (1.1 kW) üzerinde test edilerekmodelin geçerliliği incelenmiştir. Deneysırasında kullanılan sürücü alan yönlendirmeli vektör kontrolüne göretasarlandığından, simülasyonda da alan yönlendirmeli vektör kontrolü tercihedilmiştir. Sürücü simülasyonundaki PI denetleyici parametreleri, Matlab’ınSimulink Response Optimization araç kutusundaki Signal Constraint Blockkullanılarak optimize edilmiştir.