Abstract:
Bu çalışmada, 4-6 yaş grubunda çocuğu olan ebeveynlerin çocuklarıyla
iletişimlerinde kullandıkları iletişim tarzları ve ebeveynlerin iletişim becerileri ile
cinsiyet, öğrenim durumu, yaş değişkenleri arasında anlamlı fark olup olmadığı
incelenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, 2011-2012 Eğitim Öğretim Yılında 4-6
yaş grubunda çocuğu okulöncesi eğitime devam eden 209 ebeveyn oluşturmaktadır.
Çalışmanın verileri, araştırmacı tarafından hazırlanan “İletişim Tarzları Soru Formu”,
Ersanlı ve Balcı (1998) tarafından geliştirilen “İletişim Becerileri Envanteri” ile elde
edilmiştir. Ebeveynlerin iletişim tarzlarını belirlemek üzere verilen örnek durumlara
ilişkin ilk dört cevaplarının sıralamasında ilk sırada ahlak dersi verme ifadesi yer
almıştır. Ahlak dersi verme ifadelerini, öneri sunma ve ben dili ifadeleri izlemiştir.
Cinsiyete göre ebeveynlerin, iletişim becerileri arasında anlamlı fark bulunmamıştır.
Ancak, iletişim becerileri alt ölçeklerinden, davranışsal alt boyutta cinsiyete göre
anneler lehine anlamlı bir fark bulunmuştur. Ebeveynlerin yaşlarına ve öğrenim
durumlarına göre iletişim becerileri arasında anlamlı fark bulunmamıştır