Özet:
Çalışmanın amacı, keman eğitiminde ezber yöntemine dayalı öğretim programının,
müzik eğitimi alan keman öğrencilerinin performansı üzerinde geleneksel yönteme
dayalı öğretim programına göre etkililiğini belirleyebilmektir. Çalışmada, ön test - son
test’e dayalı eşitlenmemiş kontrol gruplu yarı-deneysel model kullanılmıştır.
Çalışmaya 2012-2013 öğretim yılında Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim
Fakültesi Müzik Eğitimi Anabilim Dalında öğrenim gören 8 keman öğrencisi
katılmıştır.
Deney öncesinde öğrenciler random olarak, deney ve kontrol grubu olmak üzere
4’er kişilik iki gruba ayrılmışlardır. Deney için seçilen eser, her iki gruba da deney
öncesinde çaldırılarak kayıt altına alınmıştır. Deney aşamasında, 4 hafta boyunca
kontrol grubu öğrencileri ile geleneksel yönteme dayalı öğretim programı ile keman
dersi, deney grubu öğrencileri ile deney için oluşturulan ezber yöntemine dayalı
öğretim programı ile keman dersi yürütülmüştür. Hem deney öncesinde hem de
deney sonrasında öğrencilerin performanslarının video kaydı yapılmıştır.
Deney aşaması sona erdikten sonra, alınmış olan tüm performans kayıtları, çalışma
için hazırlanmış olan değerlendirme ölçeği aracılığıyla üç uzman tarafından
değerlendirilmiştir. Değerlendirme sonucunda elde edilen veriler SPSS programı ile
Mann Whitney U ve Kruskal Wallis testileri kullanılarak analiz edilmiştir.
Çalışmanın sonucunda, genel olarak keman eğitimine ezber yöntemine dayalı
öğretim programının keman eğitimi alan öğrencilerin performansı üzerinde
geleneksel yönteme dayalı öğretim programına göre daha etkili olduğu görülmüştür.
Performansın alt kriterlerinden olan ritm kalıplarını doğru çalabilme, eseri ritmik
yapısına uygun çalabilme, eserdeki pasajları doğru artiküle edebilme
davranışlarında ise ezber yöntemine dayalı öğretim programının, geleneksel
yönteme dayalı öğretim programına göre daha etkili olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.