Description:
ÖzetBu araştırmada temel amaç, Türkiye’de üniversitelerde üst düzey kadın yöneticilerinkarşılaştığı kültürel ve yapısal engelleri incelemektir. Makalede, sekiz ülkenin karşılaştırıldığıkültürlerarası bir araştırmanın Türkiye bulguları sunulmaktadır. Araştırma kapsamındaTürkiye’nin yanı sıra Avustralya, İrlanda, Yeni Zelanda, Portekiz, Güney Afrika, İsveç veİngiltere yer almaktadır. Her ülkede araştırmacılar, kadın/erkek önceki ve bugünkü Rektör,Rektör Yardımcıları ile en az yirmi olmak üzere yüz yüze görüşmeler yapmıştır. Görüşmelerdesekiz ülkeden araştırmacı tarafından geliştirilen soru formu kullanılmıştır. Makalede Türkiye’deüniversitelerde kadın/erkek Rektör ve Rektör Yardımcıları ile bizzat yapılan yirmi dört yüzyüze görüşme yanıtları özetlenmiş, üst düzey kadın yöneticilerin karşılaştığı kültürel ve yapısalengeller analiz edilmiştir. Sonuç olarak, belirlenen bu engelleri ortadan kaldırmaya yönelikçözüm önerileri geliştirilmeye çalışılmıştır.Anahtar Kelimeler: Kadın Akademisyenler, Üst Düzey Yönetim, Türk Üniversiteleri,Yapısal ve Kültürel Engeller, Rol Çatışması, Toplumsal Cinsiyet AbstractThe main aim of this paper is to examine the structural and cultural barriers to womenbeing effective managers in Turkish universities. This paper is a part of a multi-countrystudy in Australia, Ireland, New Zealand, Portugal, South Africa, Sweden, Turkey, and theUnited Kingdom, examining cross cultural perspectives of gender and management in HigherEducation Institutions (HEI). Investigators in each country conducted up to 20 interviews withboth male and female senior managers, including current and former Rector, Vice Rector. Thefocus of this paper is the Turkish universities. De-identified summaries of Turkish case areanalyzed. 24 interviews were conducted in Turkey. As a conclusion, the paper explains thesolution suggestions for structural and cultural barriers to women in senior management inTurkish universities.Key Words: Academic Women, Senior Management, Turkish Universities, Structural andCultural Barriers, Role Conflict, Gender