DSpace@MAKÜ

İstanbul’s Power in Turkish Media

Show simple item record

dc.creator SÖNMEZ, Mustafa
dc.date 2014-02-27T00:00:00Z
dc.date.accessioned 2020-10-09T09:06:01Z
dc.date.available 2020-10-09T09:06:01Z
dc.identifier https://dergipark.org.tr/tr/pub/mulkiye/issue/270/630
dc.identifier
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/11672/2732
dc.description ÖzetHer toplumsal formasyonun politik ve ideolojik yeniden üretiminin önemli araçlarından biriolan medya, bu faaliyetinin meta üretiminin kuralları içinde yerine getirirken, diğer sektörlerdegeçerli olan kar-zarar, birikim saiklerini çoğunlukla ikinci plana atar ve bir tür silahlanma(savunma) yatırımı gibi işler. Bu önermenin, özellikle bugünün Türkiye toplumsal yapısındageçerli olduğunu söylemek mümkündür. Türkiye medyası bugünün Türkiye’sinde hakim sınıffraksiyonlarının politik-ideolojik iç kavgasını endüstriyel ölçeklerde yansıtırken , mücadeleninarenasını da “merkez” İstanbul oluşturuyor. Türkiye kapitalizminin merkezi İstanbul, ötedenberi medyanın da merkezi. Medyanın finans kaynağı reklamcılık sektörü, medya ile entegre olansinema,müzik, futbol vb. endüstrileri İstanbul’dan yönetiliyor, Anadolu’daki medya yapılarıİstanbul’dan yönlendiriliyor, kararlar İstanbul’dan alınıyor. İstanbul’un iktidarı pekişiyor.Anahtar Kelimeler:Yazılı medya, görsel medya, reklamcılık, müzik endüstrisi, sinema endüstrisi, diziyapımcılığı, matbaacılık, İstanbul sanayi, yayıncılık, kitap endüstrisi, Cağaloğlu, medyamülkiyeti Abstract:Media is one of the most important means of political and ideological reproduction in everysocial formation. While it is realized within the framework of commodity production just likeany other activity, media differs from others by not giving priority to profit maximization. Itworks rather like investing in arms (defense). This proposition is especially valid for today’sTurkish society. Turkish media reflects the political-ideological internal struggle of rulingclass fractions and in industrial scales. Center of the struggle is located in Istanbul which isalso the center of Turkish capitalism. The funding of the media comes from the advertisementsector. And media is integrated with other industries such as music, movies and football. Theseindustries are also managed from Istanbul. Media production in Anatolia is governed fromIstanbul and Istanbul is the center of all related decision making. Thus Istanbul’s power isincreasing.Keywords:press, visual media, advertisement, music industry, movie industry, TV series, printing,industry in Istanbul, book publishing, Cağaloğlu, media ownership
dc.format application/pdf
dc.language tr
dc.publisher Mülkiyeliler Birliği Genel Merkezi
dc.publisher Mülkiye Alumni Association
dc.relation https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/547
dc.source Volume: 34, Issue: 269 85-99 en-US
dc.source 1305-9971
dc.source Mülkiye Dergisi
dc.subject Yazılı medya,görsel medya,reklamcılık,müzik endüstrisi,sinema endüstrisi,dizi yapımcılığı,matbaacılık,İstanbul sanayi,yayıncılık,kitap endüstrisi,Cağaloğlu,medya mülkiyeti
dc.title İstanbul’s Power in Turkish Media en-US
dc.title Medyada İstanbul İktidarı tr-TR
dc.type info:eu-repo/semantics/article


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account