Özet:
Bu araştırmada Türk ve Slovak akademisyenler arasındaki kültürel ve kişisel değer
farklarının ortaya konulması ve sahip olunan değerlerin çalışan mutluluğuna olan
etkisinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Kültürel ve kişisel değerlerin çalışan mutluluğuyla
herhangi bir ilişkisinin olup olmadığı, işe ilişkin duygularında ve öznel iyilik halinin
şekillenmesinde ne ölçüde etki ettiği konusu özellikle çok uluslu işletmeler ve farklı
uluslardan akademik personel çalıştıran üniversiteler açısından bakıldığında araştırılmaya
değer bir konudur. Araştırmaya; sosyal bilimler, fen bilimleri, eğitim bilimleri ve sağlık
bilimleri alanlarında çalışan Araştırma Görevlisi, Öğretim Görevlisi/Okutman, Dr. Öğr.
Üyesi, Doçent ve Profesör unvanlarına sahip; Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi’nden 199,
Comenius Üniversitesi’nden 254 olmak üzere toplam 453 akademik personel katılmıştır.
Katılımcılardan anket yöntemiyle elde edilen ve kişisel değerler, kültürel değerler ile
çalışan mutluluğunu yansıtan veriler SPSS 22.0 paket programında t-Testi, Korelasyon
ve Çok Basamaklı Regresyon yöntemleri kullanılarak analiz edilmiş ve hipotezler
sınanmıştır.
Yapılan analizler neticesinde, Türk akademisyenlerin Slovak akademisyenlere göre daha
toplulukçu bir tutuma sahip oldukları görülmüştür. Ulusal kültürün alt boyutlarından
toplulukçuluğun Türk akademisyenlerin çalışan mutluluğu üzerinde -alt boyutlar da dâhil
olmak üzere- pozitif yönde anlamlı bir etkiye sahip olduğu görülürken Slovak
akademisyenlerde toplulukçuluk sadece işyeri iyilik halini pozitif yönde anlamlı
etkilemektedir. Uzun döneme yönelme ulusal kültür boyutu ise hem Türk hem de Slovak
akademisyenlerin çalışan mutluluğunda pozitif yönde anlamlı bir etkiye sahiptir. Ayrıca
Türk akademisyenlerin Slovak akademisyenlere göre daha muhafazakâr bir değer
önceliğine sahip olduğu görülmüştür. Öz-aşkınlık değerinin ise hem Türk hem de Slovak
akademisyenlerin psikolojik iyilik hallerini pozitif yönde etkilediği tespit edilmiştir