Özet:
Araştırmanın amacı, Teke Yöresi Halk Müziklerinin kabak kemane ile yöre
özelliklerini yansıtan bir şekilde doğru olarak icra edilebilmesi için kabak kemane eğitiminin
nasıl olması gerektiğinin saptanması ve bu amaçla Teke Yöresi Tavrının öğretimine yönelik
olarak geliştirilen etütlerin uygulanabilirliğinin sınanmasıdır. Bu amaç doğrultusunda Teke
Yöresi Halk Müziklerinin kabak kemane ile nasıl çalınması gerektiği alan uzmanlarının
görüşleri doğrultusunda tespit edilmiştir. Daha sonra seçilen Teke Yöresi Eserlerinin müzikal
analizi de yapılarak Teke Yöresi Halk Müziklerinin kabak kemane ile yöresel özelliklerine
uygun olarak icra edilebilmesine yönelik etütler hazırlanmıştır. Hazırlanan etütler çalışma
gurubuna uygulanarak ön test ve son test puanları arasında anlamlı bir farklılık aranmıştır.
Araştırmanın nitel bölümünde kullanılan verilerin elde edilmesi amacıyla araştırmacı
tarafından hazırlanan ve dört maddeden oluşan yapılandırılmamış görüşme formu
kullanılmıştır. Deneysel kısımda ise katılımcıların ön test ve son test puanlarının
değerlendirilebilmesi için araştırmacı tarafından alan uzmanlarının da görüşleri alınarak
değerlendirme formu oluşturulmuştur. Alan uzmanları ile yapılan birebir görüşmelerden elde
edilen kaydedilmiş ses dosyaları dinlenilerek metinleştirilmiştir. Sonraki aşamada Teke
Yöresi Tavrını en kapsamlı şekilde yansıttığı düşünülen dört türkü, Mus2 yazılımı ile notaya
alınmış ve SQL 2012 Management Studio veri tabanı yönetim programında geliştirilen kodlar
yardımıyla eserlerin analizleri yapılmıştır. Alan uzmanlarının görüşleri ve müzikal analiz
sonucunda elde edilen verilerden yola çıkılarak çalışma gurubuna uygulanacak olan etütler
araştırmacı tarafından hazırlanmıştır. Deneysel sürecin uygulanmasında, daha önceden amatör
düzeyde kabak kemane icra eden ve THM notalarını deşifre edebilen on beş kişi çalışma
grubu olarak belirlenmiştir. Araştırmanın deneysel bölümüne ait verilerin analizinde,
uygulanan deneysel işlem sonrası ön test – son test sonuçlarına göre iki değişken arasında
anlamlı bir fark olup olmadığının tespit edilebilmesi için bağımlı örneklem t-testi
kullanılmıştır. Sonuç olarak, araştırma kapsamında oluşturulan etütlerin, Kabak Kemane
Eğitiminde Teke Yöresi Tavrının Öğretimine belirgin bir katkı sağladığı tespit edilmiştir.