Özet:
Bu araştırmanın amacı, sınıf eğitimi programı öğrencilerinin barışa yönelik tutumlarını bazı
değişkenler ışığında değerlendirmek ve öğrencilerin barışa ilişkin görüşlerini ortaya
çıkarmaktır. Araştırmada yakınsayan paralel karma desen modeli kullanılmıştır. Araştırmanın
her alt problemine uygun ayrı çalışma grupları / örneklemler belirlenmiştir. Araştırmanın
verilerini, Türkiye'de eğitim fakültelerinin barış ile ilgili ders içerikleri, kişisel bilgi formu,
araştırmacı tarafından geliştirilen “Barış Tutum Ölçeği” ve görüşmeler aracılığı ile toplanan
veriler oluşturmaktadır. Toplanan nicel ve nitel veriler ayrı ayrı analiz edilmiştir. Nicel
verilerin analizi yapılırken ağırlıklı olarak istatistik paket programından yararlanılmış ve
belirlenen değişkenlerin öğrencilerin barış tutumlarına etkisinin görülebilmesi için ikili
grupların karşılaştırılmasında ilişkisiz örneklemler için t testi, ikiden fazla grubun
karşılaştırılmasında ise tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır. Elde edilen nitel veriler ise
içerik analizi ile analiz edilerek nicel sonuçlar ile birlikte değerlendirilmiştir. Araştırma
sonuçlarına göre sınıf eğitimi programı öğrencileri için cinsiyet, annenin eğitim düzeyi,
yaşanılan coğrafi bölge, siyasi görüş, haber kaynağı türü sayısı, haberleri takip süresi
değişkenlerinin barış tutumunu anlamlı düzeyde etkilediği ortaya çıkmıştır. Ayrıca nicel ve
nitel verilerden elde edilen bulguların ortak değerlendirilmesi sonucunda, kendini sol görüşlü
olarak tanımlayan ve siyasi görüşünü belirtmek istemeyen öğrencilerin barış tutumlarının
kendini ülkücü veya muhafazakâr olarak tanımlayan öğrencilerin barış tutumlarına göre
anlamlı düzeyde yüksek olduğu sonucu elde edilmiştir. Kendini ülkücü olarak tanımlayan
öğrenciler, barışı sağlayacak olan farklılıkların, zarar potansiyeli taşıdığını, kendini
muhafazakâr olarak tanımlayan öğrenciler ise herkesin özünde aynı olduğu, özellikle din
konusunda aslında farklılıkların olmadığı düşüncelerine sahiptirler. Araştırmada, sınıf eğitimi
programı öğrencileri için cinsiyet, annenin eğitim düzeyi, yaşanılan coğrafi bölge, siyasi
görüş, haber kaynağı türü sayısı ve haberleri takip süresi değişkenlerinin barış tutumunu
anlamlı düzeyde etkilediği ortaya çıkmıştır. Çalışma sonunda, akademik gelişimin ve
yükseköğretim mezunu olmanın, çocukların barışa ilişkin tutumunu düşürecek hangi
ebeveynlik biçimlerine neden olduğu; yaşamının büyük bölümünü Akdeniz bölgesinde
geçirmiş öğrencilerin barış tutumlarının yaşamının büyük bölümünü Marmara, Ege veya İç
Anadolu bölgelerinden birinde geçirmiş olan öğrencilere göre; haberleri tek tür kaynaktan
takip eden öğrencilerin barış tutumlarının, haberleri birden çok türde kaynaktan takip eden
öğrencilerin barış tutumlarına göre ve haber takibine günde 1 saatten fazla zaman ayıran
öğrencilerin barış tutumlarının, haber takibine 1 saatten az zaman ayıran öğrencilerin barış
tutumlarına göre neden düşük olduğu konularının araştırılması önerilmiştir.