Özet:
Bu araştırmada, ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin fen bilimleri dersindeki
akademik başarılarını ve bilginin kalıcılığını artırılmış gerçeklik (AR) ve çevrim içi
ileri düzenleyici kavram öğretim materyali (ÇİDKOM) ile bütünleştirilen; sunuş
yoluyla öğrenme yöntemi, REACT stratejisi ve bütünleşik (REACT ve sunuş yoluyla
öğrenme) yöntemlerinin nasıl etkilediğinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada
açımlayıcı sıralı karma desen kullanılmıştır. Nicel aşamada bütünleştirilen bu üç
öğretim yöntemi ile öğretim programında vurgulanan ve öğretmenler tarafından
uygulanan öğretim yöntemi 2x2 faktöriyel desen, nitel aşamada ise temel nitel
araştırma yöntemi kullanılmıştır. Yarı deneysel uygulamalar, 2017-2018 eğitim
öğretim yılında Kırşehir ili merkez ilçesinde iki ilkokulda öğrenim gören 12 sınıftan
301 öğrencinin katılımı ile gerçekleşmiştir. Nitel aşama için öğretmen ve öğrencilerle
yapılan görüşmeler, deneysel uygulamalar sonrası 38 deney grubu öğrencisi ve sekiz
deney grubu öğretmeni ile gerçekleştirilmiştir. Deney gruplarında AR ve ÇİDKOM ile
bütünleştirilen öğretim yöntemleri; kontrol grubunda öğretim programında vurgulanan
öğretim yöntemi uygulanmıştır. Nicel veri analizinde, betimsel istatistikler ve
çıkarsamalı analizler için SPSS 25 paket programı kullanılmıştır. Öğrencilerin
akademik başarısının ön test, son test ve kalıcılık testi olarak zamana bağlı bir yapıda
tespiti için, karma model ANOVA, devamında ilişkili ölçümler t testi kullanılmıştır.
Nitel veriler için içerik analizine başvurulmuştur. Deney gruplarındaki öğrencilerin
zamana bağlı başarı puan ortalamalarının, kontrol grubundaki öğrencilerin
ortalamalarından anlamlı düzeyde yüksek olduğu bulunmuştur. Deney gruplarındaki
öğrencilerin başarı ortalama puanları arasındaki farklar anlamlı değildir. Yapılan
görüşmelerde öğrenciler, bütünleşik öğretim yöntemlerinin, dersi eğlenceli hale
getirdiği, öğrencilerin öğrenme sürecinden zevk aldığı ve derse yönelik motivasyonun
artmasında etkili olduğu tespit edilmiştir. Öğretmenler yapılan görüşmelerde öğretim
sürecinin iyi yapılandırıldığı ve öğrencilerin süreçten zevk aldıklarını belirtmişlerdir.
Bu çalışmaya özgü hazırlanan basılı ve dijital materyaller ile bütünleştirilen öğrenme
yöntemleri geçmişten günümüze aydınlatma ve ses teknolojileri ünitesinin
öğretilmesinde, öğretmenler ve öğrencilerin görüşleri ile de desteklenerek, sürecin her
aşamasında konuya yönelik zengin dijital içeriklerle, ilgi ve motivasyonlarını
artırması, bilginin transferine kolaylık sağlaması, günlük hayatla bağlantı kurmayı
kolaylaştırması gibi nedenlerle öğrencilerin yeni bilgileri yapılandırmasına ve
kalıcılığını sağlamasına olanak sağlayarak başarılarını artırmıştır.