Özet:
Çalışmanın amacı hizmet sektörü (turizm) bağlamında pozitif liderlik modelini
ortaya koymak ve pozitif liderliğin çalışanın işyerinde duygusal iyi oluşu, duygusal
emeği ve rol ötesi davranışı üzerine etkilerini araştırmaktır. Bu sebeple, araştırmada
keşfedici sıralı karma yöntem deseni benimsenmiş ve birbirini takip eden üç araştırma
gerçekleştirilmiştir. İlk araştırmada, konaklama sektörü çalışanlarının duygusal iyi
oluşuna olumlu etki eden pozitif liderlik davranışlarının belirlenmesi amacıyla 50
personel ile yapılandırılmış mülakat gerçekleştirilmiştir. Bu araştırma soncusunda elde
edilen mutlu eden ve mutsuz yönetici davranışları kategoriler altında toplanmıştır. Daha
sonra konaklama işletmeleri çalışanlarından oluşan 326 katılımcıya pilot çalışma
yapılarak altı boyut 32 ifadeden oluşan pozitif liderlik ölçek yapısı oluşturulmuştur.
Son araştırma, pozitif liderliğin işyerinde duygusal iyi oluş, rol ötesi davranış ve
duygusal emek üzerine etkilerini tespit etmek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Antalya’da
faaliyet gösteren beş yıldızlı konaklama işletmeleri çalışanlarına uygulanan araştırmanın
analizleri 390 katılımcının verileri ile gerçekleştirilmiştir. Yapılan analizler sonucunda,
pozitif liderlik ile işyerinde duygusal iyi oluş ve rol ötesi davranış arasında pozitif
yönde anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir. Pozitif liderliğin, çalışanın duygusal emeğine
doğrudan anlamlı bir etkisi bulunamamış ancak işyerinde iyi oluşun duygusal emeğe
pozitif yönde anlamlı etkisi tespit edilmiştir. Bu bağlamda pozitif liderliğin duygusal
emeğe etkisi duygusal iyi oluşun sağlanması sayesinde gerçekleşmektedir. Ayrıca
duygusal iyi oluşu açıklayan pozitif liderlik modeline göre yönetsel yetkinlik, personel
güçlendirme ve adalet duygusal iyi oluşu doğrudan olumlu yönde pekiştiren liderlik
davranışlarıyken; bireysel ilgi, adalet ve personel güçlendirme ile artan yöneticinin
insani davranışları çalışanların rol ötesi davranış sergilemesini sağlamaktadır.