Özet:
Araştırma oyun eğitimi programının üniversite öğrencilerinin öznel iyi oluş ve genel
öz yeterlik inançları üzerine etkisini belirlemek amacı ile yapılmıştır. Çalışmaya
Acıpayam Meslek Yüksek Okulu’nda öğrenim gören 234 öğrenci (141 kadın; 93
erkek) katılmıştır. Araştırma grubunu öznel iyi oluş toplam puanı (ÖİOTP) ve genel
öz yeterlik toplam puanı (GÖZTYP) en düşük olan ve çalışmaya gönüllü olarak
katılmak isteyen 37 öğrenci (çalışma n=20; kontrol n=17) oluşturmaktadır. Araştırma
verileri Tuzgöl-Dost (2004) tarafından geliştirilen Öznel İyi Oluş Ölçeği ve Aypay
(2010) tarafından Türkçe’ye uyarlaması yapılan Genel Öz Yeterlik Ölçeği ile
toplanmıştır. Bu ölçekler çalışma ve kontrol grubuna oyun eğitimi uygulama
programı sonrasında tekrar uygulanmıştır. Ayrıca çalışma grubundan oyun eğitimi
programı sonlandıktan bir ay sonra tekrar izleme ölçümü alınmıştır. Verilerin
analizinde SPSS 25.00 paket programı kullanılmıştır. Normal dağılıma uygunluğun
incelenmesinde Shapiro-Wilk testi kullanılmıştır. Parametrik test varsayımları
sağlandığında bağımsız grup farklılıkların karşılaştırılmasında iki ortalama
arasındaki farkın önemlilik testi, parametrik test varsayımları sağlanmadığında ise
bağımsız grup farklılıkların karşılaştırılmasında Mann Whitney U testi
kullanılmıştır. Bağımlı grup karşılaştırmalarında parametrik test varsayımları
sağlandığında Tekrarlı Ölçümlerde Varyans Analizi ve İki Eş arasındaki farkın
önemlilik testi, parametrik test varsayımları sağlanmadığında ise Friedman Testi
kullanılmıştır. Çalışma sonuçlarına göre oyun eğitimi programı sonrasında çalışma
grubunun ÖİOTP ve GÖZYTP ön-son test puanları değişimleri istatistiksel olarak
anlamlıdır. Kontrol grubunun ÖİOTP ve GÖZYTP ön-son test puanları değişimleri
istatistiksel olarak anlamlı değildir. Oyun eğitimi programı sonrası çalışma ve
kontrol grubunun ÖİOTP ve GÖZYTP ön-son test puanlarından elde edilen fark
değerleri incelendiğinde çalışma grubu lehine istatistiksel olarak anlamlı fark
belirlenmiştir.
Bu durumun nedeni oyun eğitimi programının grup oyunları ve bireysel beceri
geliştirecek uygulamalar içermesi ve bu uygulamaların kısa aralıklarla,
çeşitlendirilerek planlanmasından kaynaklanmış olabilir. Ayrıca öğrencilerin
oyunlardan birini başaramasa bile diğerini başararak kendini daha yeterli hissetmeleri
sağlanmış olabilir. Sonuç olarak; uygulanan oyun eğitimi programının öğrencilerin
öznel iyi oluş ve genel öz yeterlik puanlarına olumlu etkisi olduğu söylenebilir