Özet:
Sosyal sorumluluk, işletmelerin iç ve dış bilgi kullanıcılarına karşı duyarlı
davranışlar sergilemesini, böylece ilişki içerisinde olduğu kişi ya da kuruluşların etik
değerlerine uygun faaliyetler sürdürmesini ve elde ettikleri kaynakları bulunduğu
toplumun sosyal, kültürel, ekonomik olumsuzluklarını gidermede kullanmasını ifade
etmektedir. Gönüllülük esasınca yapılan sosyal sorumluluk faaliyetlerine ilişkin
işletmelerin faaliyet raporlarında bu faaliyetler için ek maliyetler üstlendiği
gözlemlenmiş, işletmelerin klasik amacının kar beklentisi olduğu düşüncesiyle de
işletmelerdeki sosyal sorumluluk faaliyetlerinin finansal performanslarına etkisinin olup
olmadığı araştırılmaya değer bulunmuştur.
İşletmelerin sosyal sorumluluk faaliyetlerinin finansal performanslarına etkisinin
araştırıldığı bu çalışmada, Borsa İstanbul 100 Endeksi’nde yer alan ve mali sektör
dışındaki 45 işletmenin 2007-2016 (dahil) arasındaki 10 yıllık faaliyet ve finansal
raporları incelenmiştir. Sosyal sorumluluk göstergesi olarak küresel çapta yayınlanan ISO
26000 Sosyal Sorumluluk Yönetim Sistemi kategorileri olan kurumsal yönetişim, insan
hakları, iş yerindeki uygulamalar, çevre, adil faaliyete ilişkin uygulamalar, tüketiciyi
ilgilendiren konular ve toplumsal katılım ve gelişim ile ilgili uygulamalar dikkate
alınmıştır. Ayrıca finansal performans göstergesi olarak muhasebe temelli olarak varlık
karlılık oranı, piyasa temelli olarak tobin q oranı ve değer temelli olarak ise ekonomik
katma değer kullanılmıştır. Panel regresyon analiz tekniği kullanılan çalışmanın
sonucunda, varlık karlılık oranını iş yerindeki uygulamalar, çevre, tüketiciyi ilgilendiren
konular ve toplumsal katılım ve gelişim ile ilgili sosyal sorumluluk faaliyetleri pozitif
yönde; tobin q oranını sadece toplumsal katılım ve gelişim ile ilgili sosyal sorumluluk
faaliyetleri pozitif yönde ve ekonomik katma değeri sadece iş yerindeki uygulamalar
haricindeki diğer tüm sosyal sorumluluk faaliyetleri pozitif yönde etkilediği bulgusuna
ulaşılmıştır.