In this study, it was aimed todetermine consumption structure of dairy and dairy products of Fırat Universityemployees and their preferences in purchasing these products. The studymaterial consisted of face-to-face questionnaires with 128 academic and staffmembers working at Fırat University in 2015-2016 academic year and agreeing toparticipate in the research. Statistical comparisons between the groups usedone-way ANOVA and the Scheffe test was used as post hoc test to control theimportance of intergroup differences. It was found that 56.25% of theparticipants purchased milk and dairy products once a week, while 60.94%purchased milk from the milk producers. In the purchase of milk and dairyproducts; (P <0.05) between the criterion of reliability, the lack ofcontribution, the criteria of packaging and production location, the level ofeducation, and all the criteria considered for milk and dairy products purchaseand the monthly income level. As a result, it has been determined that theeducation and income levels of the university employees are influential onconsumption preferences of milk and dairy products on the other hand, whereparticipants consider processed packaged branded milk and milk products moreattractive than milk and milk products without daily packaging.
Bu çalışmada Fırat Üniversitesi çalışanlarınınsüt ve süt ürünleri tüketim yapısının ve bu ürünleri satın almada tercihlerininbelirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışma materyalini 2015-2016 eğitim-öğretimyılında Fırat Üniversitesi’nde görev yapan ve araştırmaya katılmayı kabul eden128 akademik ve personelle yüz yüze yapılan anket uygulamasından elde edilenveriler oluşturmuştur. Gruplar arasında yapılan istatistikselkarşılaştırmalarda tek yönlü varyans analizi ve gruplar arası farkın önemkontrolünde post hoc test olarak Scheffe testinden yararlanılmıştır. Çalışmayakatılanların %56.25’i haftada bir kez süt ve süt ürünleri satın aldığı, %60.94’üsütü üreticiden satın aldığı tespit edilmiştir. Süt ve süt ürünlerini satınalmada; güvenirlik, katkısız olması, ambalaj ve üretim yerinin bilinmesikriterleri ile eğitim düzeyi arasında ve süt ve süt ürünleri satın almada gözönünde bulundurulan tüm kriterler ile aylık gelir düzeyi arasında istatistikselfarklılık olduğu belirlenmiştir (P<0.05). Sonuç olarak katılımcıların işlenmişambalajlı markalı süt ve süt ürünlerini, günlük açık süt ve süt ürünlerine göredaha cazip bulduğu diğer taraftan süt ve süt ürünleri tüketim tercihlerindeüniversite çalışanlarında eğitim ve gelir düzeyinin etkili olduğu tespitedilmiştir.