DSpace@MAKÜ

THE DEMOCRACY RHETORIC: A RESEARCH ON THE GRADUATE DISSERTATIONS

Show simple item record

dc.creator ÇAKIR, Mehmet; PAMUKKALE ÜNİVERSİTESİ
dc.date 2017-12-31T00:00:00Z
dc.date.accessioned 2019-04-09T07:17:52Z
dc.date.available 2019-04-09T07:17:52Z
dc.identifier http://dergipark.gov.tr/makusobed/issue/33082/301461
dc.identifier 10.20875/makusobed.301461
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11672/2373
dc.description Juntas,memorandums, coups, post modern coups and civilian coups can be defined asoverall actions have the characteristics of social, political and militaryorganizations; which are bloody, hurtful, restrictor the individual rights andfreedoms; we have experienced many times since Turkey was established, ignorethe national will. Besides, the sociological achievements, experiences ofindividuals bring them to the ‘most ideal order is the democratic order’solution in spite of the point of view ‘democracies are less tyrant than theregimes antidemocratic’. Then, such a seat the democracy discourse in our dailylive’s and education win through ‘a democratic order’ born as work of thoughtspromise for preventing the tyranny, protecting fundamental rights and freedoms,constituting the future of individual and his relatives,  providing social-political equality, ensuringtheir rights and freedoms by remedy? Or discussing the subject of democracybeing meaningful in only the coup or attempting junta periods? Are the gains ofdemocracy that have an ideal mission in itself even keeping differentdeficiencies being transferred to new generations, especially young individualsstudy in higher education via schooling?The purpose of thestudy is to research how often the ‘democracy’ question is mentioned in studiesprepared as graduate thesis in Turkey. The study matters by three aspects.Firstly, to determine the mentioning frequency of democracy term in graduatethesis by individuals study in higher education; to determine if the studiesabout ‘democracy’ multiplied or not after the 1980 coup via graduate thesis;and it is important in terms of presenting information to people who will studyon democracy in the later years. Moreover this study matters in terms ofwilling to see the changing situation of graduate thesis democracy-themed inregard to social gender, years and universities and to determine whichdisciplines the democracy is studied in. This study is prepared by adescriptive research method and document analysis technique. 
dc.description Cuntalar, muhtıralar, darbeler, postmodern darbeler ve sivil darbeler; milli iradeyi yok sayan, Türkiye’nin kurulduğugünden bu yana defalarca tanık olduğumuz kanlı, yaralayıcı, insan hak veözgürlüklerini kısıtlayıcı bir özelliğe sahip olan; sosyal, siyasal veya askeriorganizasyon niteliğinde olan eylemler bütünü olarak tanımlanabilir. Bununlabirlikte bireylerin sosyolojik tecrübeleri, edinimleri “demokrasiler,demokratik olmayan rejimlerden daha az zalimdirler” görüşüne rağmen bireyleri,en ideal düzenin demokratik bir düzen olduğu sonucuna ulaştırmaktadır. Peki,zorbalığı engelleme, temel hak ve özgürlükleri koruma, bireyin kendinin veyakınlarının geleceğini tayin etme, sosyal-siyasal eşitlik sağlama, bireylerinyaşamları boyunca hak ve özgürlüklerini kanun ve hukuk yolu ile garanti altınaalmayı vaat eden düşüncelerin eseri olarak doğan “demokratik bir düzen”üzerinden demokrasi söylemi günlük hayatımızda ya da eğitim hayatımızda nasılbir yer edinmektedir? Ya da demokrasi hususunu tartışmak ancak darbe veya cuntagirişimi dönemlerinde mi anlamlı olmaktadır? Eğitim vasıtası ile içerisindefarklı noksanlıkları barındırsa da özünde ideal bir amaç taşıyan demokrasininkazanımları yeni nesillere özellikle yükseköğretimde eğitim gören gençbireylere aktarılmakta mıdır?Bu hassasiyetle çalışmanın amacı, Türkiye’delisansüstü tezi olarak hazırlanan çalışmalarda “demokrasi” hususunun hangisıklıkla konu edindiğini araştırmaktır. Çalışma üç yönüyle önem taşımaktadır.Öncelikle demokrasi kavramının lisansüstü eğitimi gören bireylerde lisansüstütezlerine konu edinme sıklığını belirlemek; özellikle 1980 darbesinden sonra“demokrasi” üzerine yapılan çalışmaların yoğunlaşıp yoğunlaşmadığınınlisansüstü tezler yönüyle tespit etmek; sonraki yıllarda “demokrasi” üzerineçalışacak bireylere kategorik bilgi sunmak yönüyle önemlidir. Ayrıca buçalışma, “demokrasi” temalı lisansüstü tezlerin cinsiyete, yıllara veüniversitelere göre değişim durumlarını görmek ve demokrasi kavramının hangidisiplinlerde daha çok çalışıldığını belirlemek istemesiyle önem taşımaktadır.Bu çalışma betimleyici bir araştırma yöntemi ve doküman analizi tekniği ilehazırlanmıştır.  
dc.format application/pdf
dc.publisher Mehmet Akif Ersoy University
dc.publisher Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
dc.relation http://dergipark.gov.tr/download/article-file/387369
dc.source Volume: 9, Issue: 22 312-326
dc.source 1309-1387
dc.source 1309-1387
dc.subject Democracy,Higher Education,Higher Education Institution,Graduate Thesis
dc.subject Demokrasi,Lisansüstü Eğitim,Yüksek Öğretim Kurumu,Lisansüstü Tez
dc.title THE DEMOCRACY RHETORIC: A RESEARCH ON THE GRADUATE DISSERTATIONS
dc.title DEMOKRASİ SÖYLEMİ: LİSANSÜSTÜ TEZLER ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA - THE DEMOCRACY RHETORIC: A RESEARCH ON THE GRADUATE DISSERTATIONS
dc.type info:eu-repo/semantics/article


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account