Özet:
Bu araştırmanın iki amacı bulunmaktadır. Bu amaçlar, müzik öğretmeni
adaylarının piyano performansı öz yeterlik düzeylerini belirlemek için geçerli ve
güvenilir bir ölçme aracı geliştirmek; geliştirilen ölçek aracılığıyla, öğretmen
adaylarının piyano performansı öz yeterlik düzeylerini belirlenen değişkenler
açısından irdelemektir.
Araştırma verileri, araştırmacı tarafından geliştirilen “piyano performansı öz
yeterlik ölçeği” ile elde edilmiştir. Ölçeğin madde havuzu oluşturulduktan sonra
kapsam geçerliği için uzman görüşüne başvurulmuştur. Ön uygulama
sonrasında, örneklem yeterliğini saptamak için Kaiser Meyer Olkin testi,
değişkenlerin eşit varyansa sahip olduğunu belirlemek için Bartlett testi
yapılmıştır. Yapı geçerliği için yapılan faktör analizi sonucunda üç faktörden
oluşan ölçeğin faktör isimleri alan yazının desteğiyle, “teknik düzey algısı”,
“sahne kaygısı algısı” ve “performans düzeyi algısı” olarak belirlenmiştir.
Ölçeğin Cronbach Alpha güvenirlik katsayısı .948 olarak bulunmuştur.
Geliştirilen ölçek, Pamukkale, Muğla Sıtkı Koçman, Çanakkale Onsekiz Mart,
Marmara ve Balıkesir Üniversitelerinin Eğitim Fakülteleri Müzik Eğitimi Anabilim
Dallarında öğrenim gören 405 öğrenciye uygulanmıştır. Elde edilen veriler
SPSS 17 paket programına kodlanarak, verilerin frekans, yüzde, aritmetik
ortalama ve standart sapmaları belirlenmiştir. Dağılımın normal olduğu şartlarda
iki grup için t testi, ikiden fazla grup için One Way Anova testi kullanılmıştır.
Anova testi sonuncunda anlamlı fark tespit edilen durumlarda, farkın hangi
gruptan kaynaklandığını belirlemek için Tukey testi yapılmıştır. Dağılımın
normal olmadığı durumda, iki grup için Mann-Whitney U testi, ikiden fazla grup
için Kruskal- Wallis H testi kullanılmıştır. Kruskal- Wallis H testi sonucunda
anlamlı fark tespit edilen durumlarda, farkın hangi gruptan kaynaklandığının
belirlemek için Dunnett testi yapılmıştır.
Yapılan analizler sonucunda, piyano performansı öz yeterlik ölçeğinin geçerli ve
güvenilir bir ölçme aracı olduğu tespit edilmiştir. Müzik öğretmeni adaylarınınteknik düzey, sahne kaygısı ve performans düzeyi algılarında öğrenim
gördükleri sınıf düzeyi ve mezun oldukları lise türüne göre anlamlı farklılık
olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Ancak, müzik öğretmeni adaylarının, teknik
düzey, sahne kaygısı ve performans düzeyi algılarında piyano dersi akademik
başarı notu ve günlük piyano çalışma süresine göre ise anlamlı farklılık
saptanmıştır.