Özet:
Toplumların sanatsal düzeyinin daha yüksek seviyeye için ilköğretim döneminde nitelikli bir müzik
eğitiminin verilmesi büyük önem taşımaktadır. İlköğretim sürecinde öğrenciler, eğitim müziği ile ilk defa
karşılaşmaktadır ve bu karşılaşmanın niteliği, bireylerin yaşam boyunca müziğe olan ilgi ve sevgilerinin temelini
oluşturmaktadır. Müzik dersinin amaçlarına uygun olarak yürütülebilmesi için fiziksel ortamların sağlanmasının
gerekliliğinden yola çıkarak araştırma, ilköğretim okullarında müzik dersine ilişkin öğrenme ortamlarının
fiziksel durumlarını tespit etmek ve bu konuda öneriler sunmak amacıyla hazırlanmıştır.
Araştırma, durum tespitine yönelik betimsel bir çalışmadır. Araştırma kapsamında, ilköğretim
okullarında müzik dersinin sağlıklı bir şekilde yürütülebilmesi için gerekli fiziki koşulların olup olmadığını
tespit etmek amacıyla araştırmacı tarafından anket formu hazırlanmış ve hazırlanan anket formu okul
yöneticilerine uygulanmıştır. Araştırmanın evrenini, Akdeniz Bölgesi’nde bulunan şehirlerdeki toplam 2624
ilköğretim okulu oluşturmaktadır. Örneklem grubuna ise yine Akdeniz Bölgesi’ndeki tüm şehirleri kapsayacak
şekilde tesadüfi olarak seçilmiş 440 ilköğretim okulu alınmıştır. Örneklem grubuna alınan ilköğretim okulu
sayıları, bölgede bulunan her şehir için sahip olduğu ilköğretim okul sayısının %10’undan fazla olacak şekilde
tasarlanmıştır. Araştırma sonucunda ilköğretim okullarında müzik derslerine ilişkin öğrenme ortamlarının
yeterince sağlanamadığı tespit edilmiş ve bu konuya ilişkin öneriler sunulmuştur.