Organization and application of preschool education toencompass all developmental areas in children is possible with well-trained andwell-equipped preschool teachers. In the preschool period providing musiceducation determined according to the aims and targets of musical developmentcharacteristics of children is very important in terms of supporting alldevelopmental areas. For this to occur, a comprehensive, balanced educationprogram following the musical development characteristics of children providedby preschool teachers with a sufficient level of musical training to run theprogram is required. It is important to determine how preschool teachercandidates feel about music after the music education received at undergraduatelevel; how sufficient do they think the training was, how sufficient do they seeand perceive themselves as being. Moving from this point, this study aimed todetermine the opinions of preschool teacher candidates related to the MusicEducation I and Music Education II lessons received during the second semesterof the third year of undergraduate education. This study is descriptiveresearch completed using a screening model. The study group for the researchcomprised 210 students attending the final year of the Preschool TeachingDepartments of the Faculties of Education at Mehmet Akif Ersoy University andPamukkale University in the 2016-2017 educational year. The data collectiontool used in the research was developed by Şehriban (2013) and is a Likert-typesurvey with validity and reliability studies completed and a reliabilitycoefficient of α= 0.90. In light of the aim of the research, the SPSS programwas used to analyze the data, interpreted with frequency and percentage valuesand arithmetic means of items.
Okulöncesi eğitimin çocukların tüm gelişim alanlarını kapsayacak şekildedüzenlenmesi ve uygulanması iyi yetişmiş, donanımlı okul öncesi öğretmenlerinvarlığı ile mümkündür. Okul öncesi dönemde, tüm gelişim alanlarını desteklemesibakımından amaçları ve hedefleri çocukların müziksel gelişim özelliklerine görebelirlenmiş müzik eğitimi verilmesi büyük bir önem taşımaktadır. Bunungerçekleşebilmesi ise kapsamlı, dengeli, çocukların müziksel gelişimözelliklerini gözeten bir eğitim programı ve bu programı yürütebilecek düzeydemüzik donanımına sahip okul öncesi öğretmenlerle mümkündür. Okulöncesi öğretmen adaylarının, lisans düzeyinde almış oldukları müzik eğitimisonucunda müziksel açıdan ne ölçüde yeterli olarak yetiştirildikleri,kendilerini ne ölçüde yeterli gördükleri ve algıladıkları önem taşımaktadır.Buradan hareketle bu çalışmada okul öncesi öğretmen adaylarının, lisanseğitimlerinin üçüncü yılında iki yarıyıl boyunca aldıkları Müzik Eğitimi I veMüzik Eğitimi II derslerine yönelik görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Buçalışma, tarama modeli kullanılarak gerçekleştirilmiş betimsel biraraştırmadır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2016-2017 eğitim-öğretim yılındaMehmet Akif Ersoy Üniversitesi ve Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi OkulÖncesi Eğitimi Anabilim Dalı son sınıfında öğrenim gören 210 öğrencioluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Şehriban (2013)tarafından geliştirilen, geçerlik ve güvenirlik çalışması yapılmış vegüvenirlik katsayısı α= 0.90 olarak bulunmuş likert tipi anket kullanılmıştır. Araştırmanınamacı doğrultusunda toplanan veriler SPSS programı kullanılarak analiz edilmiş,frekans ve yüzde değerler ile madde aritmetik ortalamaları kullanılarakyorumlanmıştır.