Abstract:
Bu çalışmanın amacı, üniversite öğrencilerinin temel ihtiyaçlarının hangi düzeyde karşılanmakta olduğunu ve
öğrencilerin ihtiyaç algılarının bazı sosyo-demografik değişkenler açısından herhangi bir farklılaşma gösterip
göstermediğini incelemektir. Araştırmanın çalışma grubu, Pamukkale Üniversitesi’ nin dört yıllık eğitim veren
fakültelerinde öğrenim gören 627 (350 kız, 277 erkek) üniversite öğrencisinden oluşmaktadır. Öğrencilerin
temel ihtiyaçlar doyumuna ilişkin algıları, Üniversite Öğrencileri Temel İhtiyaçlar Ölçeği ile ölçülmüş ve sosyodemografik
değişkenler için kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Verilerin analizinde, verilerin türüne göre t testi,
tek yönlü varyans analizi (ANOVA) yapılmış; F değerlerinin anlamlı olması durumunda farkın hangi gruplardan
kaynaklandığını bulmak için Tukey testi uygulanmıştır. Bulgular, öğrencilerin en yüksek doyumu sevgi ve ait
olma ihtiyacından algıladıklarını; öğrencilerin güç, eğlence ve özgürlük ihtiyaçlarının karşılanma düzeyine
ilişkilen algıladıkları doyumun, görece daha düşük düzeyde ortaya çıktığı; fakat beş temel ihtiyacın karşılanma
düzeyine ilişkin en düşük doyumun, hayatta kalma ihtiyacından algılanmakta olduğunu göstermektedir. Bununla
birlikte, üniversite öğrencilerinde temel ihtiyaçların karşılanma düzeyine ilişkin 7’ li dereceleme ölçeği
aracılığıyla elde edilen puanların, tüm ihtiyaç boyutları için nötr noktanın (4 puan düzeyi) üstünde olduğu
söylenebilir. Ayrıca, öğrencilerin temel ihtiyaçlar doyumuna ilişkin algılarının bazı ihtiyaç boyutlarında,
cinsiyete, sınıf düzeyine, barınma durumuna, yerleşim birimine, ailenin gelir düzeyine, algılanan ekonomik
doyuma göre anlamlı şekilde farklılaştığı görülmektedir.