Özet:
Piyano eğitiminde başarı ve başarısızlık kavramlarının birden fazla nedene bağlı olduğu söylenilebilir.
Öğrencilerin bu süreçte yaşayacağı sıkıntılar ve sonucunda ortaya çıkacak olan başarısızlığın sebeplerinin
araştırılması, sürece katkı yapacak en etkili çözümlerden biridir. Bu çalışmada, yukarıdaki düşünce ışığında
geliştirilen piyano eğitiminde başarısızlık nedenleri anketine yönelik geçerlik ve güvenirlik çalışması yapılmıştır.
Araştırmacı tarafından hazırlanan ve piyano öğrencileri tarafından cevaplanan anket neticesinde, elde edilen
veriler değerlendirilerek çeşitli analizler yapılmıştır. Verilerin toplanması sonrasında anketin geçerlik ve
güvenirliğini belirlemek için öncelikle Cronbach’s Alpha katsayısı, faktör analizi ölçümleri ve faktörler arası
korelasyon hesaplamaları yapılmıştır. Kullanılan ölçeğin örneklem uygunluğu ve faktörlenebilirlik düzeylerini
belirlemede KMO (Kaiser-Meyer-Olkin) ve Barlett’s testleri de yapılmıştır. Yapılan uygulama ve istatistik
ölçüm çalışmaları neticesinde ortaya çıkan değerler yorumlanarak anketin geçerlik ve güvenirliği belirlenmiştir.
Çalışma sonucunda elde edilen veriler geliştirilen anketin geçerli ve güvenilir olduğu sonucunu ortaya
koymaktadır.