Müslümanların artan nüfusunun yanı sıra Müslüman ülkelerin refah seviyesindeki olumlu gelişmelere bağlı olarak turizm amaçlı seyahat eden dini hassasiyete sahip Müslüman turist sayısı da artış göstermiştir. Yaşanan bu gelişmeler “helal” anlayışındaki öneminin artmasına yol açmıştır. “Helal” anlayışı ile ilgili artan farkındalık neticesinde birçok Müslüman ve Müslüman olmayan ülkeler Müslüman turistleri ülkelerine çekerek helal turizm pazarından paylarını arttırma çabası içine girmişlerdir. Geniş kapsamlı literatür taramasına dayanan bu çalışmada İslam dininde seyahatin yeri ile ilgili çeşitli Kur’an ayetlerinin ve hadislerin yanı sıra helal turizm yaklaşımı ile ilgili temel kavramlar ele alınmış ve dünyada helal turizmin ekonomik boyutu ve Türkiye’nin konumu incelenmiştir.
Due to the increasing population of Muslims as well as the positive developments in the welfare of the Muslim countries, the number of Muslim tourists with religious sensitivity who travel for tourism has also increased. These developments have led to an increase in the understanding the concept of "halal". As a result of the growing awareness of “halal” understanding, many Muslim and non-Muslim countries have been made effort to increase their share of the halal tourism market by attracting Muslim tourists to their countries. In this study, based on extensive literature review, as well as the various verses of the Koran and hadiths about the place of travel in Islam and the basic concepts related to halal tourism approach and the economic aspects of halal tourism in the world and Turkey's position was examined.