Abstract:
Özet
Nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi tekniği ile gerçekleştirilen bu çalışmada, 2005-2010
yılları arasında Milli Eğitim Bakanlığı tarafından gerçekleştirilen “Bu Benim Eserim Matematik ve Fen Bilimleri
Proje Yarışması”nda gerçekleştirilen öğrenci projeleri sayısının, ilköğretim düzeyindeki bazı okul türleri
açısından kıyaslaması yapılmıştır. Kıyaslama sonucunda devlet ilköğretim (DİO) ve yatılı ilköğretim okullarının
(YİBO), özel ilköğretim okulları (ÖİO) ile Bilim ve Sanat Merkezlerine (BİLSEM) göre proje sayısı bakımından
oldukça düşük bir düzeyde kaldığı anlaşılmıştır. Bu sonuç, ÖİO’larındaki öğretmenlerin motivasyon düzeyinin
DİO’larında çalışanlardan daha yüksek olduğu gerçeği ile de örtüşmektedir. ÖİO’larında bu düzeyin yüksek
çıkması, öğrencilere motivasyon ve gerekli imkanların aileler tarafından sağlanması ile mümkün olabilirken,
BİLSEM’lerinde bu durum öğrencilerin mevcut potansiyelleri ile ilgilidir. Oysaki iyi düzenlendiğinde, projeler
ile öğrenme her sosyo-ekonomik düzeydeki bireyler için eğitim sürecine etkin katılımı sağlayacak bir
uygulamadır. Çalışmanın sonuçları, proje yarışmasında okul türüne göre önemli oransal farklılıkların
bulunduğunu ortaya koyması bakımından önem taşımaktadır. Milli Eğitim Bakanlığı tarafından Türkiye
genelinde gerçekleştirilen bu yarışmada, yerel ve ulusal düzeyde projelerden sorumlu olanların YİBO ve
DİO’nın düşük düzeydeki katılımlarına yönelik olarak bazı önlemleri alması gerekmektedir.