Avrupa’nındini ve kültürel coğrafyası değişmektedir. Yerleşik hale gelmiş göçmen gruplarile son yıllardaki mülteci ve sığınmacı hareketliliğine bağlı olarak meydanagelen demografik dönüşüm, bir takım kaygılar uyandırmıştır. Özellikleyüzyıllardır “öteki” olarak kodlanan İslam’ın varlığı yerleşik hale geldikçeayrıca Müslüman “özne” ile seküler kamusal alanda karşılaşmalar artıkça; birtakım çatışmalar, kırılmalar ve dönüşümler de meydana gelmektedir. Avrupakamuoyu İslam’ı fundamentalist bir din olarak görmekte, bu nedenle desekülerlik, modernite ve demokrasiyle bağdaşmayacağını ileri sürmektedir. Kamusal alanda Hıristiyan kimliğini dikkatealan bir seküleritenin yanına İslam’ın da eklenebilmesi, çokkültürlülüğün ya dabirlikte yaşamanın imkânı üzerine süregelen çok çeşitli tartışmalarbulunmaktadır. Çalışmada, yükselen ırkçılık, yabancı düşmanlığı, islamofobigibi bir takım örnek olaylar; işsizlik, suç oranları, gettolaşma gibiistatistiki veriler göz önüne alarak, birlikte yaşamanın ya da çokkültürlü birtoplumsal modelin imkânı ya imkânsızlığı tartışılacaktır.
Religious and cultural geography of Europe has been changing. Demographicchange that emerged as a result of the recent mobility of refugees and asylumseekers as well as the long settled migrant groups cause anxiety. Especially,as the existence of Islam, which has been coded as the “other” for hundreds ofyears, is established and as the encounters with the Muslim “subject” in thesecular public space increase, there occur some conflicts, ruptures andtransformations.In European public opinion Islam is seen as afundamentalist religion, so is claimed that it does not fit to secularism,modernity or democracy. There are various discussions on the possibility ofarticulating Islam within a secularism that already regards Christianity, aswell as of multiculturalism or living together. This study will discuss the possibilityor impossibility of living together or a multicultural social model, takinginto consideration some cases of rising racism, xenophobia, Islamophobia andstatistical data considering ghettoization and the rates of unemployment andcrime