Özet:
Eğitim öğretim etkinliklerinin niteliğinde engelli ve engelli olmayan öğretmenlerin mesleki
yeterliliklerinin yanı sıra iş doyumları ve çalışma koşullarının da göz ardı edilmemesi gerektiği belirtilmektedir.
Bu araştırmanın amacı, engelli öğretmenlerin iş doyumlarının ve çalışma koşullarının belirlenmesidir.
Araştırmaya Türkiye genelinden toplam 1149 öğretmen (574’ü engelli, 575’i engelli olmayan) katılmıştır. Veri
toplama araçları olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen “Öğretmen İş Doyumu Ölçeği” (Ö.İ.D.Ö.),
“Öğretmen İş Koşullarını Belirleme Anketi” (Ö.İ.K.B.A.) kullanılmıştır. Analizi sonucunda öğretmenlerin iş
doyumlarının engelli olup olmama, okul türüne ve okulda engelilere yönelik her hangi bir düzenlemenin yapılıp
yapılmadığına göre değişmediği ortaya çıkmıştır. Çalışma koşulları bağlamında okulların büyük oranında engelli
öğretmenlere ilişkin düzenlemelerin olmadığı belirlenmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgular doğrultusunda
engelli öğretmenlerin çalışma koşullarının düzenlenmesi gerektiği ve böylece kendilerinden beklenen rol ve
sorumlukları daha nitelikli olarak yerine getirebilecekleri söylenebilir.