Itis a fact that hotels applied social responsibility activities are perceived asmore positively by tourists and these activities are determinant in tourists purchasingdecisions. In this context, the aim of the research is to determine the effectof the social responsibility activities carried out in the hotels on thetourists' intention to purchase. For this purpose, a questionnaire was appliedto 500 tourists who accommodated in Istanbul five star hotel enterprises.Results revealed that the social responsibility activities which are composedof voluntary, ethical and legal responsibilities have positive effect ontourists purchasing intention. But, results implied that economicresponsibility has no significant effect on tourists purchasing intention. Itcan be concluded that it is recommended that hotel enterprises should implementethical and legal responsibility activities, especially voluntary responsibility.
Sosyalsorumluluk faaliyetleri gerçekleştiren otel işletmelerinin, turist açısındandaha olumlu algılandığı ve turistlerin satın alma kararlarında bu faaliyetlerinbelirleyici olduğu bilinmektedir. Bu kapsamda araştırmanın amacı, otelişletmelerinde uygulanan sosyal sorumluluk faaliyetlerinin turistlerin satınalma niyeti üzerindeki etkisini belirlemektir. Bu amaçla, İstanbul’daki beşyıldızlı otel işletmelerinde konaklayan 500 turiste anket uygulanmıştır. Eldeedilen bulgulara göre, sosyal sorumluluk faaliyetlerini oluşturan; gönüllü,etik ve yasal sorumlulukların, turistlerin satın alma niyeti üzerinde pozitifetkileri olduğu; ekonomik sorumluluğun ise anlamlı bir etkisinin olmadığı tespit edilmiştir. Buna göre; otelişletmelerinin başta gönüllü sorumluluk olmak üzere, etik ve yasal sorumlulukfaaliyetleri gerçekleştirmesi önerilmektedir.