Thetheory of contestable markets suggest that the presence of limited number andlarge-volume firms in a market may not be a disadvantage in terms of marketefficiency. Contrary to traditional approaches which accept concentration andscale economies as a source of monopoly power, the theory of contestablemarkets has not seen these factors as an obstacle to effective markets. Withinthe scope of the theory It is considered sufficient for high industryefficiency that the entry and exit to the market are completely free. Empiricaland theoretical study has been carried out for many types of markets under thetheory developed at the beginning of the 1980s. In this study, the theoreticalinfrastructure of the Contestable Markets model is explained and the Worldmaritime transport market has been examined in terms of potential competitionand sunk cost. As a result of the empirical studies it has been concluded thatthe market has the basic features of the Contestable Markets model.
YarışılabilirPiyasalar teorisi, bir piyasada az sayıda ve büyük hacimli firmaların piyasaetkinliği açısından dezavantaj oluşturmayabileceğini ileri sürmektedir. Yoğunlaşmave ölçek ekonomilerini tekelci gücün kaynağı olarak gören gelenekselyaklaşımların aksine, Yarışılabilir Piyasalar teorisi bu faktörleri etkinpiyasalar için bir engel olarak görmemiştir. Teori kapsamında piyasaya giriş veçıkışların tamamen serbest olması yüksek endüstri verimi için yeterligörülmektedir. 1980’li yılların başında geliştirilen teori kapsamında bir çokpiyasa türü için ampirik ve teorik çalışma yapılmıştır. Bu çalışmada,Yarışılabilir Piyasalar Modelinin teorik altyapısı anlatılmış ve Dünya denizyolutaşımacılığı piyasası, potansiyel rekabet ve batık maliyet açısındanincelenmiştir. Yapılan ampirik çalışmalar sonucunda piyasanın Yarışılabilir Piyasalar modelinin temel özelliklerinitaşıdığı sonucuna varılmıştır.